Mozart: Klarinetconcert in A KV 622; 4 gedeelten uit La clemenza di Tito KV 621; Adagio KV 411; Maurerische Trauermusik KV 477. Eric Hoeprich en Joyce di Donato met het Orkest van de Achttiende eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Glossa GCD 921107 (59’33”). 2001
De titel van deze cd The last concerto 1791 is wat pretentieus en arbitrair al was het klarinetconcert natuurlijk zijn laatste concertcompositie. Wat de plaat wèl is: een liefdesgeschiedenis van de componist met de klarinet dankzij twee opera aria’s met klarinet obbligato’s en twee brokjes uit de Maurerische Trauermusik. De ouverture La clemenza di Tito middenin het programma is als overgang en smaakmaker bedoeld.
Hoeprich, de eerste klarinet uit het orkest, bouwde zijn eigen hier gebruikte bassethoorn met zijn warme extra lage register en hij speelt het concert minstens zo mooi als Sabine Meyer (EMI 555.155-2). De muziek vloeit als zoete, lichtvloeibare honing en het ontbreekt zelfs niet aan versierinkjes. In de beide aria’s gaat hij, nu met klarinet, mooie dialogen aan met mezzo Di Donato, met name in ‘Parto, parto’.
Maar het is toch vooral deze bijzondere vertolking van het klarinetconcert die deze opname zo bijzonder en dus begerenswaardig maakt.