CD Recensies

MARTIN: GOLGOTHA

Martin: Golgotha. Judith Gauthier (s), Marianne Beate Kielland (a), Adrian Thompson (t), Mattijs van der Woerd (bar). Konstantin Wolff (bs) met de Cappella Amsterdam, het Ests filharmonisch kamerkoor en het Ests nationaal symfonie orkest o.lv. Daniel Reuss. Harmonia Mundi HMC 90.2056/7 (2 cd’s, 94’28”). 2009

 

Weliswaar bestaan (of bestonden) vier opnamen van dit passieoratorium op basis van teksten uit de bijbel en St. Augustinus uit de jaren 1945/8 – de ene van Corboz uit Lausanne op Cascavelle VEL 3027 maakt deel uit van een album met 7 cd’s, een andere van Viotti uit München op Propius  PH 04037 beslaat 3 cd’s, een volgende van Böck uit Wenen staat op Hännsler CD 98327 en een vierde van Siemens uit Frankfurt op Audite 21401 – maar nu is het eindelijk op een merk van naam, uitgevoerd door een hoogwaardig gezelschap ter beschikking.

Het mag bevreemdend lijken dat een werk als dit niet bekender is. Probleem is waarschijnlijk dat we zeker hier in Nederland al een onverwoestbare Bach passietraditie hebben met een wat blekere afspiegeling in het buitenland en dat Martin zoals wel vaker stilistisch tussen twee stoelen viel: te retrogressief voor avant-gardisten, te modern voor behoudende muziekliefhebbers. Op papier mag zo’n constatering van enige mate van waarheid getuigen, in de praktijk spreekt Martin hier een muziektaal die geheel is ingeburgerd.

Martin verdeelde het aan vier bijbelboeken en de belijdenissen van Augustinus ontleende passieverhaal, culminerend in de opstanding in tien delen. Geen wonder dat het werk iets heel eigens heeft. De vorm is ook bijzonder

Het door de ets De drie kruisen van Rembrandt geïnspireerde werk komt enigszins vertrouwd voor met een groot inleidingskoor en verhalende solisten, een personificatie van Jezus, commentaren van de koren koren.

De solisten van deze opname hebben geen grote, bekende namen, maar zijn misschien wel juist daarom uitstekend voor hun taak geschikt. Dat Daniel Reuss een uitstekend koorleider en –trainer is hoeft geen nader betoog. Zowel het Amsterdamse als het Estse koor levert een pure, prachtige bijdrage. Homogeniteit en expressie zijn treffend tot in het fervente toe. Zo wordt aan alle aspecten van het bijzondere, ten onrechte verwaarloosde werk recht gedaan.

Alle waardering voor het initiatief en alle lof voor de realisatie dus.