CD Recensies

MOZART: REQUIEM, CURRENTZIS

Mozart: Requiem in d KV 626. Simone Kermes, Stéphanie Houtzeel, Markus Brutscher en Arnaud Richard met The New Siberian Singers en Musica aeterna o.l.v. Theodor Currentzis. Alpha 178 (46’32”). 2010

 

Het bijzondere aan deze uitgave is niet zozeer dat men afziet van enigerlei reconstructie van dit werk en zelfs Süssmayrs afwikkeling door hoestekstschrijver Patrick Barbier laat verdedigen, maar dat men helemaal naar Novosibirsk toog om daar met een 33 koppig Russisch koor en het kleine kamerorkest van de plaatselijke Opera een opname te realiseren. Waarbij we dus moeten oppassen voor verwarring: dat plaatselijke orkest met de naam Musica Aeterna heeft dus niets te maken met Jos van Immerseel’s in essentie Belgische Musica Aeterna.

Deze uitgave markeert zo ongeveer de enige en eerste ‘moderne’ Russische interpretatie van het veel opgenomen werk en dat verleent er al meteen een bijzonder cachet aan. Solisten en dirigent zijn uit het Westen ingevlogen en van die solisten geniet alleen sopraan Simone Kermes een  bekende, goede reputatie.

Wat hier ontstond is een toegewijde, homogene, kernachtige, tamelijk sombere, maar ook heel consistente uitvoering. De koorzang is bijzonder mooi en waardig. Kermes oefent naar het schijnt een heel positieve invloed uit op de drie andere solisten.

Zo ontstond toch wel een bijzonder geheel dat men eens naast de tot nu toe mooiste opnamen van bijvoorbeeld Harnoncourt (Duitse Harmonia Mundi), Herreweghe (Harmonia Mundi), Schreier (Decca) en Abbado (DG) moet beluisteren.