CD Recensies

MENDELSSOHN: CONCERT VOOR PIANO EN STRIJKORKEST; CONCERT VOOR PIANO, VIOOL EN ORKEST

 

 

Mendelssohn: Pianoconcert in a MWV 02; Concert voor piano, viool en orkest in d MWV 04. Kristian Bezuidenhout (fp) en Gottfried von der Goltz (v) met het Freiburgs barokorkest o.l.v. Gottfried von der Goltz. Harmonia Mundi HMC 90.2082 (71’40”). 2011-09-06

 

Dit tweetal werken uit Mendelssohns tienerjaren 1822/3 vormt een uitstekende combinatie. Opvallend is bijvoorbeeld dat de briljante jeugdige componist toen langere werken schreef dan in zijn latere leven. Gegeven dat deze werken het eerst werden uitgevoerd tijdens de zondagse salons bij Mendelssohn thuis, is het logisch dat ze hier op fortepiano en met kleine strijkersbezetting op basis van 2 contrabassen worden gespeeld.

Gelukkig zijn deze musici uit Freiburg ook doorkneed in de juiste stijl uit de bewuste periode. Veel beter bijvoorbeeld dan Concerto Köln bij Staier en Kussmaul (Teldec 0630-13152-2) en nog net wat authentieker dan bij Brautigam en Van Keulen (BIS CD 713), waar Nieuw Sinfonietta keurig, maar op moderne instrumenten begeleidde, om maar te zwijgen van Argerich en Kremer in moderne geest (DG 427.338-2).

Die Freiburgse aanpak komt vooral de langzame delen ten goede. De solisten vormen een precies passende eenheid daarbinnen. Bezuidenhout speelt als steeds opmerkelijk fris op zijn Conrad Graf kopie van de Amerikaan Rodney Regier uit 1989. Hij krijgt te maken met veel passagewerk, vaak in arpeggio’s in plaats van in ware melodieën. Het zal wel te maken hebben gehad met de instrumenten uit Mendelssohns tijd die nog geen groot volume konden ontwikkelen. Von der Goltz speelt geenszins een ondergeschikte rol met zijn frisse en zuivere spel met een toefje vibrato soms. Deze karakteristiek geldt trouwens ook voor het soloconcert. Wel is het verrassend, hoeveel rijper het dubbelconcert al klinkt, hoewel het pas een jaar later werd geschreven. De geest van de werken is onmiddellijk herkenbaar als die van Mendelssohn.