Moessorgsky: Schilderijententoonstelling; Prokofiev: Pianosonate nr.7 in Bes op. 83; Pianoconcert nr. 1 in Des op. 10. Sviatoslav Richter met het Praags symfonie orkest o.l.v. Karel Ancerl. Regis RRC 1373 (62’31”). 1960/1957.
Van Richter zijn diverse opnamen van Moessorgsky’s Schilderijententoonstelling in omloop: de meeste als zaalopname en als eerste uit 1958 die op Praga PR 254034, dan uit maart 1958 uit Sofia op Philips 464.734-2 en 454.164-2) met de beruchte hoestkannonade, uit augustus 1958 uit Moskou op Melodiya 74321-29469-2 e uit 1968 uit Londen op BBC Legends BBCL 4103-2.
Regis voegt daar een studio opname uit 1960 aan toe, die naar verhouding het mooist klinkt en Richter – ongeveer op het hoogtepunt van zijn kunnen – en die zo meer opmerkelijke kleuren, een grotere dynamiek bij een verwachte super boeiende voordracht laat horen.
Jammer dat Regis niets vertelt over de herkomst van de opname en wat er eventueel aan verbeterd is.
Zo kan men zich ook afvragen of het Prokofiev gedeelte identiek is met de Sonate op Melodiya 74321-29470-2 en het Pianoconcert op Supraphon SU 3670-2. Verwarrend is ook dat Supraphon als begeleidend orkest het Tsjechisch filharmonisch noemt en Regis het Praags symfonie orkest.
De pianist geeft een sprankelende vertolking van het concert met een kostelijk middendeel en een glanzende finale. Het monogeluid is best goed.
De Sonate nr. 7 was een lijfnummer van de pianist en het werk heeft onder zijn handen zelden beter geklonken.
Hier is Richter goed op zijn best te horen, dus waarom alternatieven noemen?