Mozart: Pianoconcerten nr. 9 in Es KV 271 Jeunehomme, 12 in A KV 414, nr. 13 in C KV 415, 14 in Es KV 449, 17 in G KV 453, 19 in F KV 459, 20 in d KV 466, 21 in C KV 467 Elvira Madigan, 23 in A KV 488, 26 in D KV 537 en 27 in Bes KV 595; Concertrondo’s in D KV 382 en a KV 511. Maria João Pires met het Gulbenkian orkest, Lissabon o.l.v. Theodor Guschlbauer. Erato 82564-696392-8 (5 cd’s, 5u 45’45”). 1973/5
Verkaveld over Erato 0630-10711/15-2.
Het succesverhaal van Maria João Pires op het gebied van Mozartvertolkingen begon medio jaren zeventig met de integrale opnamen van de Pianosonates (Denon DC 8071/6, 1974 Tokio), later, in de periode tussen 1989 en 1991 op DG 431.760-2 herhaald.
Deze reeks pianoconcerten, in eigen land opgenomen, wekte de hoop en de verwachting dat ze alle zouden worden gecompleteerd. Daarvan is het later helaas nooit gekomen, ook niet bij DG, het nieuwe onderdak van de bescheiden pianiste. Aanloopjes waren er een paar keer, maar daar bleef het bij.
Dat Pires zo goed is in veel (bijna alles) wat ze aanpakt, wordt hier ampel getoond in van haar kant vrijwel smetteloze, hoogst stijlvolle verklankingen tot in het kleinschaligste vingerwerk. Probeer alleen maar is het langzame deel van KV 488zo mild en teer als het is.
Haar spel herinnert soms aan dat van Ingrid Haebler in haar Vox tijd. Ze geeft tussendoor ook blijken van waardevol eigen inzicht. De begeleidingen van Guschlbauer zijn steeds muzikaal; de tutti zijn vrij robuust tegenover het intiemere solospel, met name in de vroege concerten.