Mozart: Pianoconcerten nr. 14 in Es KV 449 en 26 in D KV 537 Kroningsconcert. Maria João Pires met het Weens filharmonisch orkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 437.529-2 (52’00”). 1992/3
Muzikaal bevredigender kan haast niet, omdat alles wat men wensen kan hier zo goed, eigenlijk vanzelfsprekend (wat het allerminst is) op zijn plaats terecht komt. Bij nr. 14 gaat het om een optreden in de grote Musikvereinzaal in Wenen, bij nrt. 26 om een ‘live’ opname tijdens het Salzburg Festival. In het eerste werk gebruikt de pianiste Mozarts eigen cadensen, in het andere die van Badura Skoda.
Ja, wat valt er verder over te zeggen? De soliste is zoals bekend gepredestineerd voor deze muziek en in Abbado had ze haast geen sympathieker begeleider kunnen vinden.
Wie toch wil vergelijken, denke aan Perahia (Sony), Schiff (Decca), Brendel (Philips), niet zozeer aan Uchida (Philips/Decca), misschien ook aan Kissin. Maar wees liever onbekommerd tevreden met het hier gebodene.