CD Recensies

MOZART: PIANOCONCERTEN NR. 17 EN 21, PIRES

Mozart: Pianoconcerten nr. 17 in G KV 453 en 21 in C KV 467. Maria João Pires met het Europees kamerorkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 439.941-2 (58’19”). 1993

 

Van de eerste opname met het gevestigde, maar gelukkig niet gezapige Weens filharmonisch in de concertennr. 14 en 26 werd voor deze opname het compacte, gretige Europese jeugdorkest ingezet. Kan zijn dat de opnamen tijdens een tournee werden gemaakt, KV 453 is het resultaat van een opname met publiek in het Teatro comunale in Ferrara. Niet alleen dat is keurig vermeld, ook dat in KV 453 Mozarts eigen cadensen worden gebruikt en in KV 467 die van Rudolf Serkin.

Dat het resultaat in alle opzichten optimaal is, zal de concertbezoekers die Pires vaak ook in levenden lijve hebben gehoord nauwelijks te worden verklaard of toegelicht.

Het gaat (net als bij het koppel Gulda/Abbado in nr. 20 en 21 op DG 415.842-2 uit 1974) om droomvertolkingen die het zorgvuldig koesteren waard zijn.