MacMillan: Symfonie ‘Vigil’. Fina Arts koperensemble en BBC Schots orkest ol.v. Osmo Vänskä. BIS CD 990 (48’47”). 1997
MacMillan: World’s ransoming, The; Celloconcert. Resp. Christine Pendrill (ah) en Raphael Wallfisch met het BBC Schots orkest o.l.v. Osmo Vänskä. BIS CD 989 (61’01”). 1997
MacMillans orkestrale drieluik Triduum bestaat uit The world’s ransoming (1995/6), het Celloconcert (1996) en de symfonie Vigil (1997). Het gaat om drie onderling verbonden stukken die in relatie staan met Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake.
Het eerste paneel, The world’s ransoming, richt zich op Witte Donderdag en laat een althobo klagen op een manier die herinnert aan Schotse doedelzakmuziek. Gedurende dit eendelige stuk wordt bij twee gelegenheden het Bachkoraal ‘Ach wie nichtig’ geciteerd zodat telkens een meerlaags klankweefsel ontstaat.
Het Celloconcert bevat muziek die oorspronkelijk uit Inés de Castro komt, maar meer nog uit de ‘Executioner’s song’ die in het eerste deel van het driedelige concert opduikt. De sardonische toon en de vulgaire ritmen verbeelden de spotters van Christus.
De symfonie Vigil is feitelijk het krachtigste gedeelte en verbeeldt de bekende tocht vanuit het duister naar het licht, van gediviseerde lage strijkers aan het begin naar hoge viool harmonischen aan het eind.
Vänskä voert op twee cd’s dat hele drieluik uit op een consistent krachtige, heldere manier en hij heeft de beschikking over de althoboïste die de première van The world’s ransoming voor haar rekening nam en de cellist aan wie het Celloconcert is opgedragen.