Martinů: Mis voor bariton, mannenkoor en orkest, ‘Veldmis’; Concert voor piano, pauken en strijkorkesten; Les fresques de Piero della Francesca. Václav Zitek (b), Jan Bouse (pauken), Josef Rusicka (p) en het Praags Omroeporkest o.l.v. Charles Mackerras. Supraphon SU 3276-2 (64’29”). 1982, 1984
Martinů: Les fresques de Piero della Francesca; Rapsodie-concert voor altviool en orkest; Dubbelconcert voor piano, pauken en twee strijkorkesten. Nobuko Imai (va), Isolda Suslzak (p) en Lars Gärd (pauken) mret het Malmö symfonie orkest o.l.v. James DePreist. BIS CD 501 (62'54"). 1990
Na Janáček is Martinů de belangrijkste twintigste eeuwse Tsjechische componist; hij was geweldig productief in alle genres van symfonie, opera, kamermuziek, ballet, solopiano tot koorwerken en liederen. Hoewel Stravinsky en Debussy zijn werk beïnvloedden ontwikkelde de componist sinds de jaren dertig vorige eeuw een redelijk herkenbare eigen stijl die wordt gekenmerkt door een vrij heldere orkestratie en stuwende, motorieke ritmen.
Het Dubbelconcert voor twee strijkorkesten, piano en pauken uit 1938 is een opdrachtswerk van Paul Sacher voor diens Bazels kamerorkest. Het werk verraadt iets van de zorg over en de angst voor de Nazi terreur die al vroeg ook zijn vaderland bereikte. Anderzijds getuigt het werk ook van bewondering van de oude concerto grosso vorm. Het langzame deel heeft een prachtige, rapsodische pianosolo.
De tekst van Mucha en de psalmgedeelten uit de Veldmis (1939) zijn bedoeld voor een kort, hevig mannenwerk aan het front.
In de prachtig gekleurde drie Fresco’s van Piero della Francesca (1955) horen we duidelijk hoe de componist zich niet alleen met de strijdtonelen van die beelden bezighoudt, maar ook met zichzelf.
De vertolkingen van de in Tsjechische muziek doorknede Mackerras zijn kernachtig en sfeervol; ze kennen niet zoveel rivalen van dit niveau. De uitvoeringen van DePreist zijn wat beter opgenomen en doen hier nauwelijks voor onder. Bovendien bevat deze cd het minder bekende pseudo Altvioolconcert met een geweldige Nobuko Imai.