Mendelssohn: Ouvertures Hochzeit der Camacho, Die op. 10; Sommernachtstraum, Ein op. 21; Meeresstille und glückliche Fahrt op. 27; Ruy Blas op. 95; Althalia op. 74 en Hebriden, Die op. 26. Bambergs symfonie orkest o.l.v. Claus Peter Flor. RCA RD 87905 (59’12”). 1987/8
Mendelssohn: Ouvertures Ruy Blas op. 95; Hebriden, Die op. 26; Märchen von der schönen Melusine, Das op. 32; Meeresstille und glückliche Fahrt op. 27. Gewandhausorkest Leipzig o.l.v. Kurt Masur. Berlin Classics BC 9157-2 (48’45”). 1974
Mendelssohn: Ouvertures Sommernachtstraum, Ein, met Intermezzo, Nocturne, Scherzo en Bruiloftsmars op. 20; Märchen von der schönen Melusine, Das op. 32; Heimkehr aus der Fremde, Die op. 89; Athalie op. 74 en Ruy Blas op. 95. SWR symfonie orkest Baden-Baden en Freiburg o.l.v. Hans Zender. Glor Musik GC 10291 (65’27”). 1999-2007
Mendelssohn: Ouvertures Paulus op. 36; Ruy Blas op. 95; Heimkehr aus der Fremde, Die op. 89; Hochzeit der Camacho, Die op. 10; Märchen der schönen Melusine, Das op. 32; Meeresstille und glückliche Fahrt op. 27. Academy of St.Martin-in-the-Fields o.l.v. Neville Marriner. Capriccio 10708 (67’34”). 1994
In zijn Ouvertures combineert Mendelssohn twee vroege passies: die voor het toneel en die voor het reizen. Op zijn twintigste had hij al zeven opera’s geschreven die bij de Berlijners geen genade vonden. Maar de componist liet zich daardoor niet ontmoedigen en nergens anders pakte hij effectief zoveel dramatisch samen als in zijn ouvertures.
Zijn jeugdige ontdekking van Shakespeare’s A Midsummer night’s dream maakte hij samen met zijn zus Fanny en zijn reactie was aanvankelijk en stuk voor 2 piano’s zodat ze het samen voor familie en kennissen konden spelen.
De herinnering aan een woelige zee werd eerst in 1930 in Rome tot de nog gelijkmatig mooie ouverture Die Hebriden verwerkt en later tot Meeresstille und glückliche Fahrt. Beethoven had van het paar gedichten van Goethe ‘Een kalme zee’ en ‘Een gelukkige reis’ al een werk voor koor en orkest gemaakt voordat Mendelssohn dit concertstuk in 1829 schreef. Maar hij evenaarde zijn voorganger op het gebied van theatergevoel en structureel besef.
De overige ouvertures zijn wat minder bekend, maar daarom niet minder de moeite waard.
Jammer genoeg bestaat nog een enkele integrale opname van deze werken, maar het bovenstaande groepje biedt een mooi totaaloverzicht.