Mozart: Vesperae solennes de confessore KV 339; Kyrie in d KV 341; Ave verum corpus KV 618; Motet Exsultate jubilate KV 165. Kiri te Kanawa (s), Ryland Davies (t), Gwynne Howell (bs) met het Londens symfonie orkest en –koor o.l.v. Colin Davis. Philips 412.873-2 (57’). 1971
Naar hun lievelingscomponist gevraagd, antwoordt waarschijnlijk het grootste deel van de musici en de niet-musici nog steeds Mozart, de kwajongen van de Salzach. Menigeen denkt daarbij onwillekeurig aan een paar lievelings-melodiën, zoals uit het motet Ave verum corpus dat de 35-jarige een half jaar voor zijn dood schreef.
Omdat de compositie heel bondig is (de gegeven zesenveertig maten bevatten heel economisch identiek gebouwde coupletten) leent het werk zich uitstekend om in het geheugen te worden gegrift en kan daarna moeiteloos weer worden opgeroepen.
Dat hoeft absoluut niet op op Sacramentsdag, de donderdag na Pinksteren te zijn waarvoor het stuk was bedoeld. Het muzikale kleinood vertoont het gedragen karakter van veel andere door de Vrijmetselarij beïnvloede werken van Mozart.
De op deze cd bijeen gebrachte verzameling losse religieuze werken is heel aantrekkelijk omdat hij ook de vroege sopraancantate Exsultate jubilate met het beroemde ‘Alleluia’ bevat en het kostelijke, stralende Laudate Dominum, een van de hoogtepunten uit de Vesperae solennes die in hun geheel aanwezig zijn.
De opname is keurig geremasterd van een origineel uit 1971 en alleen de koorzang had misschien wat beter geplaatst kunnen zijn. Verder alle waardering, zeker ook voor de solisten met natuurlijk Te Kanawa voorop.