Moessorgsky: Nacht op de kale berg, Een (Sint Johannes nacht op de kale berg); Gedeelten uit Khovantchina; Scherzo in Bes; Intermezzo symphonique ‘in modo classico’; Feestmars uit Mlada. Anatoly Kotcherga (bs), Marianna Tassarova (s) met het Zuidtirools kinderkoor en het Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Claudio Abbado. Sony SK 62034 (60’27”). 1995/6
Moessorgsky: Nacht op de kale berg, Een (Sint Johannes nacht op de kale berg); ‘De nederlaag van Sennacherib’; ‘Priesteressenkoor’ uit Salammbô; ‘Koor van het volk in de tempel’ uit Oedipus in Athene; Joshua; Schilderijententoonstelling, De. Elena Zaremba (ms), het Praags filharmonisch koor en het Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 445.238-2 (65’01”). 1993
Moessorgsky: Nacht op de kale berg, Een (Sint Johannes nacht op de kale berg); ‘Galitsins reis’ uit Khovantchina; Joshua; ‘Priesteressenkoor’ uit Salammbô; Scherzo in Bes; De nederlaag van Sennacherib; Koor van het volk in de tempel uit Oedipus in Athene; Voorspel Khovanchina; Triomfmars (De verovering van Kars). Zehava Gal (a) met het Londens symfonie orkest en –koor o.l.v. Claudio Abbado. RCA 09026-61354-2 (54’13”). 1980
Moessorgsky/Rimsky-Korsakov: Nacht op de kale berg, Een (Sint Johannes nacht op de kale berg); Schilderijententoonstelling. Weens filharmonisch orkest o.l.v. Valery Gergiev. Philips 468.526-2 (51’44”). 2001
Moessorgsky/Stokowski: Nacht op de kale berg, Een (Sint Johannes nacht op de kale berg); Schilderijententoonstelling; Symfonische synthese van Boris Godoenov; Intermezzo akte nr. 4 uit Khovantchina. BBC filharmonisch orkest o.l.v. Matthias Bamert. Chandos CHAN 9445 (). 1995
Het enige belangrijke orkestwerk van Moessorgsky – Nacht op de kale berg – dat ruim elf minuten duurt is ook een stuk dat Rimsky-Korsakov zo nodig wilde ‘verbeteren’. Gelukkig bestaat het nu ruimschoots in twee versies: Moessorgsky’s origineel (bedoeld als een episode in zijn opera De jaarmarkt van Sorochintsy) en de opgedirkte versie van Rimsky-Korsakov. Later kwam daar nog een orkestratie van Leopold Stokowski bij die het werk haast in een Hollywood sfeer bracht.
Het werk is een portret van de midzomernacht wanneer volgens de Russische folklore op de Kale Berg in de buurt van Kiev een heksensabbat wordt gevierd; de muzikale wervelwind halverwege het stuk was ooit een geliefd fragment waarmee verkopers van HiFi producten hun potentiële klanten wilden verbluffen.
Geen ander dan Claudio Abbado heeft zich zozeer voor het origineel ingezet als hij. In oorspronkelijke vorm is het werk nog een stuk effectiever als portret van een zomerse herrieschopperij dan in Rimsky’s bewerking. Het mooie is dat hier in drie opnamen meteen nog een verzameling andere onbekende werken is bijeengebracht. Een uitgesproken voorkeur voor een van die drie is er eigenlijk niet.