Madetoja: Symfonieën nr. 1-3; Komedie ouverture op. 53; Suite Okon Fuoko op. 58; Suite De Ostrobotbians op. 52. IJslands symfonie orkest o.l.v. Petri Sakari. Chandos CHAN 6626 of CHAN 7097 (2 cd’s, 1u. 13’20”). 1992
Leevi Madetoja (1887-1947) is een niet te veronachtzamen Finse componist die aanvankelijk bij Sibelius les nam en later in Frankrijk bij d’Indy en tenslotte nog in Wenen en Berlijn. Geen wonder dat zijn Symfonieën nr. 1 (1916) en 2 (1918) nog invloeden van Sibelius verraden, maar zijn latere werken, zoals de Symfonie nr. 3 (1926), en de hier opgenomen Suites meer een Franse inslag hebben qua techniek. Niet alleen in de opera De Ostrobothians (Pohjalasisia, 1923) gebruikt hij thema’s uit de volksmuziek.
Orkestreren kan hij ook mooi.
De eerste symfonie is een compact werk dat 23’ duurt; wie goed luistert kan wat echo’s van R. Strauss, de Russische post-nationalisten, een snufje Reger en de Derde van Sibelius horen. Nr. 2 is het minst opmerkelijk De Derde symfonie is een vrij subtiel, wat introvert werk met treffende melodieën in de geest van Sibelius VI.
De Komedie ouverture (1923) zit fris in elkaar met zijn drie thema’s in rondovorm en klinkt overeenkomstig het gegeven fris en vrolijk. Okon Fuoko (1930) had een complete ballet pantomime moeten worden, maar daar kwam het niet van. Wat rest zijn een paar kleurige delen die voor Madetoja’s doen wat gedurfder klinken met pentatoniek (Japanse harmonieën) en stevige ritmen.
Ostrobothnië is een streek in West Finland aan de Botnische golf met nog net een Zweeds sprekende meerderheid en Madetoja bracht er zijn jeugd door. In de suite komt een quasi gevangenenlied voor en bezit aardige melodieën
De opera De Ostrobothnians is in zijn geheel met de orkestsuite samen uitgevoerd onder Saraste op Finlandia 3984-23440-2 (2 cd’s) en voor wie verder in deze componist is geïnteresseerd is er ook een opname met pianowerken door Mika Rännäli (Alba ABCD 206).
Zowel de verbeeldingsvolle, gevoelige uitvoeringen als de mooi ruimtelijk klinkende opname doen deze muziek alle eer aan.