Marais: Pièces de viole Suites in G band 3, a band 5; ‘Tombeau pour M. De Sainte Colombe’ band 2; ‘Le labyrinthe’ band 4, Allemande ‘La superbe’ band 4; ‘La rêveuse’ band 4 L. Couperin: Préludes in A, F en D. Mieneke van der Velden en Glen Wilson. Channel Classics CCS 15898 (73’22”). 2000
Marais: Images: Pièces de violes Suites in d band 2, in G band 5, in e band 5, in F band 3; ‘Musette’ uit band 5 Le Moine: Prélude; De Visée: Prelude; Prélude in D. Mieneke van der Velden (gamba) en Fred Jacobs (theorbe). Ramee RAM 1205 (65’50”). 2013
Bijna veertig jaar, van 1686 tot 1725 werkte Marais aan zijn vijf banden met Pièces de viole. In die periode paste hij de stijl geleidelijk aan bij de heersende mode. Marais bezat een krachtige persoonlijkheid en hij volgde die ontwikkelingen vrij traag, maar naarmate de tijd voortschreed, ging hij over van de standaard dansvormen (allemande, courante, sarabande, gigue, gavotte en menuet) naar persoonlijker vormen.
De tweede band bevat de beroemde 32 bravura variaties over een Iberische dans: La folia, maar ook La voix humaine en een van zijn Tombeau’s.
Het wordt aan de uitvoerenden overgelaten eigen keuzes uit het geheel te maken. Onder meer Markku Luolajan-Mikkola (BS CD 909), Manuel Quintana (Harmonia Mundi HMA 195.248), Paolo Pandolfo (Glossa GCD 920404) en Jordi Savall (Alia Vox AVSA 9854, 2 cd’s) deden dat eerder.
Het interessante en aardige is dat Mieneke van der Velden uit de vele, vele stukken niet de bekendste kiest, maar ons laat genieten van niet zo bekend materiaal. En verder dat ze zich in het ene geval op klavecimbel en in het andere op theorbe laat begeleiden. Alleen al de wisselende klankkleuren daarvan zorgen voor afwisseling.
Verder speelt zij met haar begeleiders gelukkig niet in een te strenge, droge, academische stijl (verre invloed van Leonhardt, Koopman?) en ontwikkelt ze niet louter donkere kleuren. Haar timbre is tamelijk volbloedig, warm, haar expressie plooibaar en haar dynamiekomvang allesbehalve gering. Zo ontstonden twee der aantrekkelijker compilaties uit deze schatkamer, minstens gelijkwaardig aan de bestaande.