Mozart: Klarinetconcert in A KV 622; Klarinetkwintet in A KV 581. Martin Fröst met resp. Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Peter Oundjian en het Vertavo kwartet. BIS SACD 1263 (63’30”). 2002
Mozart: Klarinetconcert in A KV 622; Klarinettrio in Es KV 498 ‘Kegelstatt trio’; Allegro in Bes KV Anh. 91(516c). Martin Fröst met de Duitse kamerfilharmonie Bremen c.q. Leif Ove Andsnes (p), Janine Jansen (v), Antoine Tamestit (v), Boris Brovtsin (va), Maxim Rysanow (va) en Torleif Thedéen (vc). BIS SACD 1893 (52’29”). 2013
Kennelijk vond Fröst het zo’n tien jaar na zijn eerste opname in Nederland nog eens dunnetjes in Noord Duitsland over te doen en het heft wat het Klarinetconcert betreft meer in eigen handen te nemen door ook de directie te verzorgen. Opnieuw en terecht bespeelt hij de bassetklarinet (feitelijk een alt) met verlaagd laagste register.
En eveneens opnieuw zorgt hij opnieuw voor een der mooist denkbare uitvoeringen: met een zonnig eerste deel, een teer, intiem, smachtend adagio en een uitbundig slot. De cantabile eigenschappen van het solo instrument komen fraai naar voren. Vergelijk maar met andere groten als Jack Brymer (Philips 442.390-2), Charles Neidich (DG 469.362-2) Thea King (Hyperion CDA 66199).
In Amsterdam vulde hij het concert aan met het klarinetkwintet met behulp van het onbekende, in 1984 gevormde Vertavo kwartet, bestaande uit Berit Cardas, Annabelle Meare, Øyvor Volle en Bjørg Lewis op de nieuwe cd klinkt het concert nog fraaier gefraseerd en haast subtieler minstens zo gaaf en nog wat persoonlijker en hier komen verder het Kegelstatt trio en een los Allegro aan bod; dit moet ooit de basis hebben gevormd voor nog een kwintet. Daar is het spijtig genoeg nooit van gekomen, maar het is goed dat Robert Levin het 93 maten lange fragment reconstrueerde tot meer dan een historische voetnoot. Hier krijgen we een herinnering aan een Janine Jansen (en vrienden) kamermuziekfestival met inderdaad partners van grote klasse.