MOESSORGSKY: SCHILDERIJENTENTOONSTELLING E.A., GVETADZE

Moessorgsky: Schilderijententoonstelling; Souvenir d’enfance; Ein Kinderscherz; Impromptu passionné; Scherzo in cis; Une larme; Aan de zuidelijke oever van de Krim; Méditation; Au village; Gopak; La foire de Sorotchintsy. Nino Gvetadze. Brilliant Classics 93911 (61’05”). 2008

Een uitgave als deze vestigt de aandacht op het feit dat er – althans in het Westen - schijnbaar nog geen volledige opname is van Moessorgsky’s piano solowerken. Onder anderen Marios Papadopoulos (Helicon HLR 143-2), Michele Campanella (Nuova Era 6826) en Brigitte Engerer (Harmonia Mundi HMA 195.1266) leverden wat bijdragen, maar geen van alle compleet.

Zo ontbreken onder meer La capricieuse, Rêverie, Intermezzo in modo classico, Polka porte-es-seigne, De naaister en 2 meer Souvenirs d’enfance. Voor zeker sommige daarvan was best nog plaats geweest op deze verder best welkome cd.

Het bekendst zijn natuurlijk Schilderijententoonstelling en de Gopak, het arrangement van de Oekraïnse volksdans uit de opera De jaarmarkt van Sorochinskaya.

Maar laten we blij zijn met wat er wèl is: een welkome doorsnee uit Moesorgsky’s pianowerken. Als er een test is voor het welslagen van dit programma, ligt die natuurlijk besloten in de realisatie van Schilderijententoonstelling. Hier geeft Nino Gvetadze blijk van een persoonlijkheid die goed aansluit bij de beeldende, verhalende muziektaal van de componist. ‘Het oude kasteel’ krijgt de juiste sfeer, In ‘Bydlo’ gaat het werkelijk om een zware ossenkar, de ‘Markt in Limoges’ klinkt vrolijk, lichtvoetig, de ‘Catacomben’ mysterieus, duister, ‘Baba Yaga’ dreigend, de ‘Grote poort te Kiev’ majestueus.

Hier en in de afzonderlijke werken weet de pianiste telkens de juiste sfeer te wekken, geholpen door een mooi klinkende opname.