CD Recensies

MOZART: LIEDEREN E.A., SCHÄFER

Mozart: Nehmt meinen Dank, ihr holden Gönner KV 383; Motet Exsultate jubilate KV 164; Mia speranza adorata…. Ah non sain KV 416; Ch’io mi scordi di te? KV 505; ‘Ruhe sanft, mein holdes Leben’ uit Zaïde KV 344; Vorrei spiegarvi, oh Dio KV 418; Strauss, R.: Wiegenlied op. 41/1; Das Rosenband op. 36/1; Liebeshymnus op. 32/3; Das Bachlein Av 118; Morgen op. 27/4. Christine Schäfer (s), Maria João Pires (p) met het Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Claudio Abbado. DG 457.582-2 (65’13”). 1997

 

Dit debuut van de nog jonge Christine Schäfer op DG laat mooi horen welke enorme potentie de jonge zangeres destijds had. Ze schaarde zich meteen overtuigend onder de beste Mozart/Strauss liedvertolkers. Denk daarbij aan Schwarzkopf, Seefried, Ameling, Popp en Bonney. Net als zij treft ze vooral het een echt eigen stem en stijl. Haar hier nog vrijwel vibratoloze en dus soms op de grens van scherpte balancerende stem klinkt steeds helder en haar interpretaties getuigen van veel inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.

Alleen al in het woord ‘Geduld’ uit Nehmt meinen Dank klinkt vol betekenis. Het pijnlijke, tastende gevoel van waarmee het afscheidsgevoel wordt opgeroepen, klinkt heel indringend. 

Mt het woord ‘addio’ uit Non temer, amato bene gebeurt iets dergelijks, waarbij Pires voor een prachtig contrapunt bij Schäfers stem zorgt. De zangeres zorgt voor precies de juiste sfeer zonder in sentimentaliteit te vervallen. Het is ook onmogelijk om enige kritiek te formuleren op Ruhe sanft.  

De meer extroverte stukken, Exsultate jubilate en Vorrei, spiegarvi krijgen terecht een meer geobjectiveerde interpretatie, waarbij de zangeres meteen aantoont ook nauwelijks een probleem te hebben met de tessitura. 

De Strauss bijdragen hadden misschien wat warmer van toon mogen klinken, maar de teksten worden optimaal geduid en de muzikale nuancen worden goed aangebracht. Zeker Liebeshymnus klinkt zeer doorleefd, Morgen overpeinzend,  lichtelijk elegisch. Melancholieke welsprekendheid bepaalt grotendeels dit recital, waaraan de Berlijners onder Abbado een mooi stimulerend aandeel leveren.