Marais: ‘Les voix humaines’; ‘Chaconne’; ‘Cloches ou carrillon’; ‘L’oraison funèbre’; ‘Le tombeau pour M. de Lully’ uit Pièces de viole 2; ‘Le badinage’; ‘D’un goût étranger’; ‘Le labyrinthe’; ‘La feste champêtre’; ‘Rondeau de bijou’; ‘Le tourbillon’, ‘L’arabesque’; ‘La rêveuse’ uit Pièces de viole 4; De Launay: ‘Cascades’; Mouton: ‘L’oraison funèbre’ uit Luitstukken; Gallot: Folles d’Espagne uit Luitstukken. Hille Perl (vdg), Lee Santana (luit, theorbe). Duitse Harmonia Mundi 88697-07162-2 (72’16”). 2000
Marais schreef zijn vijf banden met Pièces de viole tussen 1686 en 1725 en de muziek die zich in deze grote verzameling bevindt, laat niet alleen de sterke persoonlijkheid van de componist horen, maar ook de geleidelijke ontwikkeling van de muziekstijl, weg van het standaard danspatroon van allemande, courante, sarabande, gigue, gavotte en menuet. Hoogtepunten uit deze selectie zijn “La voix humaine’ en ‘Tombeau de Lully’.
Jordi Savall (Astrée ES 9932 en ES 9978) is natuurlijk onovertroffen in deze muziek, maar met haar mooie timbre, expressief gevoel, plooibaarheid en een royale dynamiek overtuigt ook Hille Perl. Het recital maakt zo een heel vriendelijke indruk en de afwisselend op luit en theorbe gespeelde continuopartij is hoogst aantrekkelijk tegenover de gangbare klavecimbelbegeleiding.