Mozart: Hoboconcert in C KV 314; Haydn: Sinfonia concertante in Bes H. I/105. Lucas Macías Navarro (h), Gregory Ahss (v), Konstantin Pfiz (vc) en Guilhaume Santana (fag) met het Orchestra Mozart o.l.v. Claudio Abbado. Claves CD 50-1302 (40’44”). 2013
Deze uitgave van Claves is met enige raadsels omgeven. Waarom verscheen dit materiaal van optredens in het Auditorio de Zaragoza en Auditorio Nacional de mùsica in Madrid niet bij Abbado’s huismerk DG? Waren er kwalitatieve dan wel kwantitatieve bezwaren? Een speelduur van nog geen drie kwartier is wel erg kort. In de toelichting wordt verklaard dat was gehoopt op de toevoeging van meer materiaal, maar dat het daar als gevolg van het overlijden van Abbado niet van kwam.
Kan ook zijn dat DG geen trek had in nog eens Haydns Concertante symfonie omdat men al een eerdere opname van Abbado van dit werk in het archief had. Namelijk met het Europees kamerorkest en Marieke Blankestijn (v), William Conway (vc), Douglas Boyd (h) en Matthew Wilkie (fag) als solisten op DG 474.567-2, opname 1986. Maar nog niet met ‘oude instrumenten’.
Waarschijnlijk gaat het bij het nieuwe programma om zaalopnamen uit twee locaties met een braaf koest publiek.
We kennen Lucas Macías Navarro als eerste hoboïst van het Concertgebouworkest, maar ook van het Orchestra Mozart waar de overige solisten ook uit zijn gerekruteerd. Met zo’n uitvoerend apparaat kan weinig mis gaan al valt te twisten over het wat lage tempo in het eerste deel van het Mozartconcert dat bovendien zeker wat Abbado betreft wel eens lucider zal hebben geklonken. Maar het langzame deel is prachtig.
Wat de Haydn betreft valt niets negatiefs te bespeuren, dus daarvoor alle lof, zoals die ook voor de wat energieker weergave van dit werk op DG past.
Wie wil vergelijken moet de mooiste, weliswaar anders gekoppelde, alternatieve opnamen kiezen, in casu Afken (Harmonia Mundi HMC 90.1946), of Leleux (Pierre Verany PV 700028 ofwel Sony 88697-36548-2) voor Mozart en Brüggen (Philips 462.602-2), Rattle (EMI 394.237-2) en Fey (Hännsler CD 9858-2) voor Haydn.