Nielsen: Fluitconcert FS. 119; Klarinetconcert op. 57 FS. 129; Aladdin orkestsuite op. 34, FS. 89. Samuel Coles (fl), Mark van de Wiel (kl) met het Philharmonia orkest o.l.v. Paavo Järvi. Signum SIGCD 477 (69’22”). 2016
Nadat Carl Nielsen zijn blaaskwintet had gecomponeerd, besloot hij een concert te schrijven voor alle vijf de musici die aan de eerste uitvoering hadden meegewerkt, maar helaas componeerde hij er maar twee voor zijn dood.
Het Fluitconcert uit 1926 is een dominerend spiritueel en lyrisch werk en er komen prachtige momenten in voor binnen de eendelige structuur/
Het klarinetconcert uit 1928 is een heel ander soort werk, waarin de componist de onsentimentele hoekigheid van toenmalige modernisten als Stravinsky omarmt (of parodieert). Het kan een lastige brok zijn in verkeerde handen.
Maar bijvoorbeeld fluitist Toke Lund Cristiansen en klarinettist Niels Thomsen (Chandos CHAN 8894) toonden aan hoe goed deze werken kunnen klinken onder Schønwandt en later deden Gareth Davies en Kevin Banks dat ook onder Kees Bakels (Naxos 8.554189).
En nu komen Samuel Coles en Mark van de Wiel, eerste lessenaar mensen uit het Philharmonia orkest ook tot een eensluidend mooi resultaat. Juist ook hun spontane, intelligente prestaties maken indruk en de begeleiding onder Paavo Järvi is eersteklas.
De 8-delige Aladdin suite vormt aan leuke aanvulling en is getrokken uit de gelijknamige toneelmuziek bij Oehlenschlager uit 1919.
Net als bij Neeme Järvi (DG 447.757-2) is zoon Paavo’s vertolking van de suite heel spontaan en spiritueel, zodat men naar het onbekende volledige werk gaat verlangen.
Blijkbaar is er maar één volledige opname van dat werk door Mette Ejsing (a), Guido Pävatalu (b) met het Deens Nationaal koor en symfonie orkest o.l.v. Gennady Rozhdestvensky (Chandos CHAN 9135 of 10498). Het werk bleek precies op een cd te passen.