Naderman: Harpsonatines nr. 1-7. Annie Challan. Arion ARN 55394 (43’11”). 1997
Naderman: Harpsonatines nr. 1-7; Études fantasques in F, Bes. Masumi Nagasawa. Et’cetera KTC 1341 9 (64’43”). 2006
Harpisten zijn de laatste tijd goed bediend op cd gebied. Toch val op dat momenteel relatief weinig aandacht is besteed aan François Joseph Naderman (1775-1835, soms met dubbele n gespeld). Deze Franse briljante harpist en componist (1773-1835) was harpist aan de Parijse Opéra en in de hofkapel en werd in 1825 leraar aan het Parijs’ Conservatorium. Hij was ook deelgenoot in de door zijn vader opgerichte harpfabriek en componeerde voor zijn instrument concerten, kwartetten, trio’s, sonates, gewone salonmuziek.
Maar zijn beste en bekendste werken zijn deze zeven progressieve Harpsonatines, geschreven voor de enkelpedaal harp. Ze behoren tot de mooiste werken voor dit instrument.mDat er nog originele Nadermanharpen bestaan, bewijst Masumi Nagasawa die op zo’n Naderman uit 1815 speelt. Annie Challan speelt ze op een Érard harp.
Op de driedelige nr. 3 na zijn deze Sept sonatnas progressives tweedelige sonates. Zowel Challan als Nagasawa hebben interpretatief veel te bieden, maar de Japanse harpiste is door haar instrumentkeuze authentieker en heeft door toevoeging van de beide andere korte werken kwantitatief wat meer te bieden.
Het lijkt verstandig om de keuze nog even uit te stellen, want in het voorjaar 2018 wordt op Centaur een opname van de Nederlandse harpiste Lucia Wisse verwacht.