Nemtsov: A long way Passagen; Hoqueti. Ensemble Adapter o.l.v. Manuel Nawri c.q. Nieuwe Vocalsolisten Stuttgart. Wergo WER 6585-2 (76’27”). 2012
Bij de jonge Duitse componiste Sarah Nemtsov (1980) die zich aanvankelijk ontwikkelde als hoboïste legt in haar werk graag verband tussen muziek en andere kunstvorm, zoals muziektheater. Sinds 2007 legt ze zich geheel toe op compositie.
Tot haar opera’s behoren Herzland naar correspondentie van Paul Celan, L’absence naar Jabès’ Livre des questions en Sacrifice op libretto van Dirk Laucke. Deze werken zijn ook uitgevoerd in München en Halle. Tot haar orkestwerken behoren Scatttered ways voor groot orkest en SHESH voor elektrisch versterkt strijkorkest.
In het tweetal hier opgenomen kleinschalige werken leren we Nemtsov kennen als een grondig te werk gaande componiste die veel waarde en zorg besteed aan elk detail, maar die het de luisteraar niet eenvoudig maakt om haar geheel te doorgronden.
In A long way Passagen als ‘geënsceneerde cyclus voor ensemble’ horen we een ensemble met tenminste harp (Gunnhildur Einarsdóttir), fluit (Kristjana Helgadóttir), klarinet (Ingólfur Vilhálkmsson) en slagwerk (Matthias Engler) nogal complexe muziek spelen waar niet meteen goed vat op is te krijgen, maar wel fascineert.
Het andere werk, het ruim zeventien minuten durende Hoqueti is voor 6 solostemmen en gaat terug op het model van ritmische lineaire techniek met een tot antifonie leidende afwisseling van tonen, toonhoogtes en akkoorden. Knap geconstrueerd.
Beide uitvoeringen maken op zijn minst een heel correcte indruk.