NEUWIRTH: BÄHLAMMS FEST

Neuwirth: Bählamms Fest. Klangforum Wenen o.l.v. Johannes Kalidze. Kairos KA 001234-2 (2 cd’s, 1u., 33’08”).

De rebelse Oostenrijkse componiste Olga Neuwirth (1968) merkte onlangs over zichzelf op: Ik werd weggezet als onserieus omdat ik barokmuziek, de elektrische gitaar en popmuziek gebruik’. Dat wordt geïllustreerd met de foto’s van Luigi Nono en punklegende Patti Smith naast elkaar. Ze is vrijgevochten, past niet in een traditie  en ze is in haar eclectische muziek vooral ook geïnteresseerd in de ruimtelijke werking van klanken.

Ze heeft een brede achtergrond, nam trompetles, studeerde schilderen en filmen in Californië en muziek in Wenen bij Urbanner en in Frankrijk bij spectralist Murail. In haar composities grijpt ze graag terug op films.

Met haar Muziektheaterstuk Bählamms Fest (Het feest van de lammeren) in 13 beelden naar Leonora Carrington op libretto van Elfriede Jelinek won ze in 1999 de Ernst Krenek prijs. In het werk voor surrealistische waanzin confronteert ze de luisteraar ‘met de volgende generaties die voortdurend met elkaar overhoopliggen over hun onvervulde dromen en verlangens’.

Dat gebeurt met heel bijzondere en zeer diverse klankmiddelen en griezelige momenten, zoals in het vijfde tafereel in de kinderkamer waar Jeremy, half wolf, half mens, en Theodora elkaar temidden van gemutileerde dieren hun liefde betuigen en in het sneeuwlandschap van het achtste tafereel waarin Jeremy als psychotische engel zelfmoord voorbereidt.

Het werk lijkt een optimistisch slot te hebben waarin Theodora haar isolement verbreekt met wat geluiden van een theremin.

De uitvoering die tijdens de Wiener Festwochen plaatsvond en het publiek danig choqueerde is een goed ingespeelde door heel het ensemble. Vocaal onderscheiden Ute Trenkel-Burckhardt, Andre Watts en Cristine Whittlesey zich knap en Klangforum begeleidt alert en puntig. De elektronische klanken zijn goed geïntegreerd.

Een compromisloos werk, maar Neuwirth zegt ook: “Het doel van muziek is niet om de mensen in slaap te laten sukkelen en ze gedwee te maken”. r zijn nog heel wat meer, kortere, misschien toegankelijker werken van Neuwirth op cd verschenen.