Nemtsov: A long way away, Passagen; Hoqueti. Ensemble Adapter o.l.v. Manuel Nawri en Neue Vokalsolisten Stuttgart. Wergo WER 6585-2 (76’27”). 2012
Nemtsov: White eyes erased; Amplified imagination; Drummed variation; Implicated amplification; Zimmer 1-3. Resp. Ensemble Mosaik, Kristjana Helgasdóttir (fl), Matthias Engler (slagw), Ingólfur Vihjálmsson (kl) en Ensemble Adapter met het Sonar kwartet. Wergo WER 7366-2 (65’ 23”). 2017
De Duitse componiste Sarah Nemtsov (1980, eigenlijk Reuter, maar door haar huwelijk nu Nemtsov). die een ziekelijke jeugd doormaakte, begon als hoboïste voordat ze zich in 2007 ging toeleggen op het componeren. Graag legt ze in haar werken een verband met de literatuur of andere kunstvormen. Maar ze zoekt ook het extreme op en laat soms, zoals in haar Mixture, dat terecht kwam op de in 2012 aan Machaut en Sidney Corbet en Samir Odeh-Tamini gewijde cd Genuin GEN 13284, de uitvoerenden zingen, met papier ritselen en anderszins geluiden voortbrengen. Langzamerhand kreeg haar werk steeds meer het karakter van muziektheater.
Ze werkt graag met complexe klanklagen en probeert daarmee meerdimensionale visies over het dagelijks leven tussen consequent en chaotisch, tussen mooi en lelijk uit te beelden. Veel van haar muziek straalt een sensuele complexiteit uit die wordt gedragen door een zekere rauwheid uit. Fascinerend is het beslist, maar het is ook muziek die zijn geheimen niet onmiddellijk prijsgeeft.
De uitvoeringen zijn toevertrouwd aan vocale en instrumetale ensembles die hun sporen hebben verdiend in de eigentijdse muziek en zijn dus dik in orde.