Neset: ‘Manmade’. Saxofoonconcert ‘Manmade’, ‘Windless’, ‘Every little step’, ‘A day in a sparrow’s life’. Marius Neset (sax) met het Bergen filharmonisch orkest o.l.v. Edward Ggardner. Chandos CHSA 5298 (65’36”). 2021
Terwijl ik kijk naar kool- en pimpelmezen die op 1,5m aan de andere kant van mijn bureauraam zitten te pikken aan een zakje gepelde apennoten en een paar meter verderop een eekhoorntje zich tegoed doet een noot uit een aan het tuinhek opgehangen kastje, luister ik naar ‘A day in a sparrow’s life’ van de in Bergen geboren Noor Marius Neset (1985). Hij is primair een jazz saxofonist die in Europa met zijn optredens al heel wat roem oogstte, maar hij begeeft zich ook graag in andere genres. Zijn wortels liggen door zijn studie in de eigentijdse ‘klassieke’ muziek.
Eén van de problemen met concertante werken voor saxofoon is dat het instrument altijd nog zo nadrukkelijk met jazz is geassocieerd, terwijl Adolphe Sax het voor ‘klassiek’ bestemde.
‘Manmade’ uit 2019 is als saxofoonconcert een reactie op de klimaatcrisis. In vijf delen wordt als het ware een beroep gedaan op het menselijke vernuft om een ramp te voorkomen. In het werk zijn de invloeden van Adams, Reich en Ives merkbaar. Neset zelf geeft een glanzende vertolking van zijn eigen werk dat hij van binnen en buiten kent.
‘Windless’ is uit 2017 en doet hem gelukkig niet naar adem happen en ‘Every little step’ uit 2021 is een reactie op de eerste stapjes van zijn dochter. ‘A day in a sparrow’s life’ begon als solostuk, maar werd later georkestreerd.
Dat Neset met zijn sopraan- en tenorsax een uitstekende solist in eigen werken is, staat buiten kijf. Hij wordt stevig ondersteund door zijn collega’s uit het Bergense orkest onder Edward Gsardner. De mooi klinkende opname kon gelukkig worden gemaakt ondanks alle maatregelen van de Corona pandemie.
Misschien is het interessant om ook eens te luisteren naar Nesets ‘Viaduct’ door London Sinfonietta (Act Music ACT 9048-2) en ‘Circle of chimes’ (Act Music ACT 9038-2).