Nyman: The draughtsman’s contract 1-4; A zed and two noughts 1-5; Drowning by numbers 1-5; The cook, the thief, his wife and her lover 1, 2. Michael Nyman band. Virgin CDV 2774, EMI 084775-2 (72’16”). 2010
Toen Peter Greenaway in 1981 vroeg om een idee voor samenwerking had hij alleen een vage suggestie voor een handeling: een zeventiende eeuwse tekenaar is in opdracht twaalf tekeningen van een Engels landhuis aan het maken. Nyman zou hiervoor de muziek schrijven en Greenaway zou daar een film omheen ontwerpen.
Het daaruit voortkomende drama gaf een beeld van een bikkelharde, in formeel opzicht ingewikkelde, maar in wezen harteloze en amorele maatschappij. Nymans muziek was van een heel knappe soort met een stevig basfundament, geleende chaconnes van Purcell en minimalistische cyclische harmonieën.
Het deeltje ‘Chasing sheep is best left to shepherds’ is een dynamische combinatie van doordringende fanfares, pulserende bassen en opklimmende melodieën van de houtblazers, terwijl in ‘The disposition of the linen’ eenvoudige, herhaalde motieven in lagen zijn gemengd met staccato blazersmotieven om een caleidoscopisch effect te bereiken.
Met ervaren vrienden van Nyman als Alexander Balanescu (viool), Joh Harle (sopraansax) en Malcolm Bennett (basgitaar) is de uitvoering van dien aard – dus heel goed – dat hij op zichzelf, dus los van de filmbeelden, goed overleefd. Uit min of meer hetzelfde vaatje wordt in de drie andere stukken getapt.