CD Recensies

NIETZSCHE: MANFRED-MEDITATION; LIEDEREN

Nietzsche: Manfred-Meditation; Nachklang einer Sylvesternacht; 16 Liederen: ‘Mein Platz vor der Tür’, ‘Aus der Jugendzeit’, ‘Da geht ein Bach’, ‘Das zerbrochene Ringlein’, ‘Wie sich Rebenranken schwingen’, ‘Beschwörung’, ‘Nachspiel’, ‘Ständchen’, ‘Unendlich’, ‘Verwelkt’ ‘Ungewitter’, ‘Gern und gerner’, ‘Das Kind und die erloschene Kerze’, ‘Es winkt und neigt sich’, ‘Junge Fischerin’, ‘Gebet an das Leben’. Dietrich Fischer-Dieskau (b) met Aribert Reiman c.q. Aribert Reimann en Elmar Budde (p). Philips 426.863-2 (     ). 1989/1993

 

Nietzsche: Manfred-Meditation; Nachklang einer Sylvesternacht; 16 Liederen: ‘Mein Platz vor der Tür’, ‘Aus der Jugendzeit’, ‘Da geht ein Bach’, ‘Das zerbrochene Ringlein’, ‘Wie sich Rebenranken schwingen’, ‘Beschwörung’, ‘Nachspiel’, ‘Ständchen’, ‘Unendlich’, ‘Verwelkt’ ‘Ungewitter’, ‘Gern und gerner’, ‘Das Kind und die erloschene Kerze’, ‘Es winkt und neigt sich’, ‘Junge Fischerin’, ‘Gebet an das Leben’.  John Aler (t), John Bell Young, Thomas Coote (p) en Nicholas Eanet (v). Newport NPD 85513.

 

“Misschien was er nooit een filosoof die evenzeer musicus was als ik”, beweerde Nietzsche eens vol eigendunk. Wagner en Von Bülow om te beginnen waren dat niet met hem eens. Omvangrijk is zijn oeuvre ook niet, maar twee vrijwel identieke cd’s bieden de mogelijkheid om ermee kennis te maken. Het is aan de Nietzschekenner en de luisteraar om nader uit te maken of de filosoof met zijn composities eenzelfde niveau heeft bereikt als met zijn literaire uitingen. Eine Sylvesternacht – op de ene schijf zoals het hoort door viool en piano, op de andere als pianoduo gespeeld – is wat langdradig, maar de herinneringen aan Wagners Tristan oproepende, een kwartiertje durende Manfred-Meditation over Byrons dramatische gedicht is zeer de moeite waard.

Voor de liedteksten ging Nietzsche niet te raden bij de bekende Duitse dichters, maar deels bij zichzelf. Dat leidde soms tot mooie resultaten. In het sensuele ‘Wie sich die Rebenranken schwingen’ en het met Schubert concurrerende ‘Junge Fischerin’ versus diens Das Fischermädchen’ bijvoorbeeld. De in melodisch opzicht mogelijk beste, in ieder geval interessantste liederen met iets Schumannesks zijn ‘Verwelkt’ en ‘Nachspiel’ op tekst van de Hongaar Petöfi. 

Verder gaat het tussen Angelsaksische uitvoerenden tegenover Duitse (en een tenor tegenover een bariton in de liederen. De voorkeur gaat in idiomatisch opzicht naar de Duitse kant, maar of de Philips cd nog verkrijgbaar is?