Ockeghem: Missa L’homme armée; Missa quinti toni. Beauty Farm. Fra Bernardino FB 1701743 (62’06”). 2016
Niet zolang geleden is ontdekt dat Johannes Ockeghem mogelijk rond 1410 in Saint Ghislain bij Mons in België is geboren – al suggereert zijn naam een band met het Oost-Vlaamse Okegem.
In 1443 was hij zanger in de O.L. Vrouwe kathedraal in Antwerpen, tegen 1446 was hij in dienst getreden van de hertog van Bourbon in Moulins. Rond 1552 ging hij aan de slag voor de kapel van het Franse hof waar hij tot zijn dood in 1497 bleef en in dienst was van drie opeenvolgende koningen (Karel VII, Lodewijk XI en Karel XVII). Hij werd door de Franse vorsten zeer gewaardeerd en verkreeg de lucratieve en eervolle positie van thesaurier van de kerk van Saint Martin in Tours.
Ockeghem schreef 6 motetten, 22 chansons en 16 missen. Van die missen zijn de Missa caput en Missa Ma maistresse (Wickham, ASV CDGAU 186), de Missa de plus en plus en Missa Fors seulement (Moll, Lyrichord LEMS 80239), de Missa prolationum (Wickham, ASV CDGAU 143) naast de Missa L’homme armée (Summerly, Naxos 8.554297) het bekendst.
Ook het Oostenrijkse Beauty Farm, dat bestaat uit Bart Uvyn (ct), Adriaan de Koster en Hannes Wagner (t), Christoph Drescher en Martin Vögerl (b) en Joachim Höchbauer (bs) biedt nu die Messe L’homme armée, gekoppeld aan de minder bekende slechts driestemmige Missa quinti toni, waarvan ook Wickham (ASV GAU 189) en Moll (Lyrichord LEMS 8010) eerder opnamen maakten.
Beauty Farm onderscheidde zich eerder heel positief met een dubbel cd met werken van Gombert (Fra Bernardino FB 1504211) en laat hier opnieuw, enkele wankele momenten daargetaten, horen specialist op dit gebied te zijn. Met uitgekiende controle onthullen deze zes zangers op erg mooi wijze de kern van beide missen en werpen ze een interessant nieuw licht op deze muziek.