OFFENBACH: OUVERTURES

Offenbach: Ouvertures Orphée aux enfers (bew.), La fille du tambour-major; l’îsle de Tulipatan; Monsieur et madame Denis; La belle Hélène; Vert-vert (bew.); La vie parisienne; La grande duchesse de Gérolstein; Ouverture (1843). Nationaal orkest Lille o.l.v. Darell Ang. Naxos 8.573694 (65’45”). 2016

Jacques Offenbach, die de bijnaam ‘de Mozart van de Champs-Élysées’ had was de grondlegger van de operette als internationale muziekvorm. Hij baande de weg voor Lehár, Sullivan en de twintigste eeuwse musicals. Het bekendst werden Orphée aux enfers en Les contes d’Hoffmann, maar in feite schreef hij wel vijfentwintig werken in dit specifieke genre en aanpalend nog een heel stel meer komische opera’s en revues.

Natuurlijk werden die alle voorafgegaan door een ouverture. Een negental daarvan is hier bijeengebracht. Net als bij de inhoud van die werken gaat het in deze Ouvertures om heel plezierige, onderhoudende muziek. Orpheus is niet alleen bekend, maar ook geliefd omdat de bekend omdat daar de can-can in voorkomt. Maar het leuke hier is natuurlijk dat we ook onbekende ouvertures die beslist niet van mindere kwaliteit zijn, leren kennen. De tot slot opgenomen Ouverture à grand orchestre is van de 24-jarige componist.

Nadat hij in 2014 met een orkest uit Nieuw Zeeland ouvertures en tussenspelen van Meyerbeer opnam (Naxos 8.573195) kan Darrell Ang als specialist in het genre gelden.

Verrassend, onbekende muziek, die met veel affiniteit en vaart door het orkest uit Lille wordt gespeeld. Eerder maakte ook Neeme Järvi met het Suisse romande orkest een geweldige opname van ouvertures en tussenspelen uit werken van Offenbach (Chandos CHSA 5160). Het orkestspel zowel als de opname zijn daar een tikje beter. De programma’ overlappen elkaar gedeeltelijk, maar niet geheel, want Järvi biedt de Ouvertures Orphée, Belle Hélène, La fille du tambour-major, La vie parisienne, Vert-vert en La grande duchesse, maar ook die van Le mariage aux laternes, Barbe-bleue, La voyage dans la lune (met balletmuziek) en Les contes d’Hoffmann (met intermezzo en barcarolle).