CD Recensies

ONSLOW: BLAASKWINTET; PIANOSEXTET

Onslow: Blaaskwintet in F op. 81; Pianosextet in Es op. 30. Ma’alot kwintet met Markus Becker (p) en Nabil Shebata (cb). MDG MDG 903-2012-6 (56’02”). 2017

 

George Onslow (1784-1853) leefde als kleinzoon van een gevluchte adellijke Engelsman in de Franse provincie, maar bracht ’s winters bij voorkeur door in Parijs. Daar had hij aan het conservatorium bij Reicha gestudeerd en kon hij in de salons eigen werken laten horen.

Hoewel daarvan weinig de tand des tijds overleefde, droeg hij alleen al op het gebied van  de kamermuziek talrijke werken bij: 6 vioolsonates, 1 cellosonate, 36 strijkkwartetten, 34 strijkkwintetten, 10 pianotrio’s, 1 pianokwintet met blazers en 1 met strijkers, 2 sextetten, 1 septet, 1 nonet. Aanvankelijk beperkte hij zich tot muziek voor strijkers, maar in 1825 veroorloofde hij zich een eerste uitstapje naar de piano met het Sextet op. 30, waarvan zowel een strijkers- als een blazersversie bestaan. Opvallend is hierin hoe briljant en concertant die pianopartij is. Het is haast een vermomd pianoconcert.

Daarmee is het misschien atypische kamermuziek, maar wat deert het als de kwaliteit zo groot is. Het later gecomponeerde Blaaskwintet is uiteraard van een heel andere orde, maar ook kundig geconstrueerd. 

Het uitvoerende Ma’alot kwintet bestaat uit Stephanie Winker (fl), Christian Wetzel (h), Ulf Guido Schäfer (kl), Sibylle Mahni (hrn) en Volker Tessmann (fag) en trok twee andere instrumentalisten aan om het geheel te realiseren. Daarvan is pianist Markus Becker de belangrijkste, die zich heel goed zijn concertante en virtuoze functie realiseert en het sextet helpt aan een goed lopende, glanzende interpretatie.

Aan zichzelf overgelaten geeft het Ma-alot ensemble een mooi gesloten homogene weergave van het kwintet met toch heldere individuele inbreng. Beide werken kwamen zo heel fraai op het schijfje.

Van het kwintet had ik een opname van het Danzi kwintet uit 1967 (Philips 464.609-2) en daar bestaan meerdere, nieuwere uitgaven van, o.a. van het Klarthe kwintet (Klarthe K 004) en het AStalder kwintet (Jecklin 554-2). Opnamen die ik niet ken en waaraan ik ook geen behoefde meer hen na deze nieuwe opname te hebben gehoord.

Van het Sextet op. 30, het Grand septuor op. 79 en het Nonet op. 77 bestaat een opname van het gecombineerde Ensemble Initium en Contraste (Timpany 2C 2185), het werd ook samen met het Pianokwintet in Bes op. 79b opgenomen door Gianluca Luisi en het Ensemble Concertant (MDG 603-1442-2). Maar nu vond dit label voor een combinatie van dat tweetal werken nieuwe uitvoerenden die minstens zo goed zijn.