Onslow: Blaaskwintet in F op. 81; Pianosextet Es op. 30. Ma’alot kwintet met Markus Becker (p) en Nabil Shebata (cb). MDG MDG 903-2012-6 (56’02”). 2017
Hoe meer ik te horen krijg van de muziek van de in Clermont-Ferrand geboren Anglo-Franse George Onslow (1784-1853), hoe sympathieker hij me wordt. Steeds meer werken van hem verschijnen gelukkig op cd, zodat van sommige werken al verschillende uitgaven ter beschikking staan. Zelfs binnen één label, want in 2006 maakte MDG al een opname van het Pianokwintet in Bes op. 79b samen met het hier door anderen herhaalde Pianosextet in Es op. 30 met Gianluca Luisi (p) en het Ensemble concertant (MDG 603-1442-2).
Het hier optredende, naar de Israëlische stad Ma’alot genaamde kwintet bestaat uit Stephanie Winkler (fl), Christian Wetzel (h), Ulf-Guido Schäfer (kl), Sibylle Mahni (hrn) en Volker Tessmann (fag).
Onslow was vrij be houdend in zijn muzikale smaak en sloot zich liever bij Beethoven de bij Berlioz aan, maar kamermuziek had ondanks het feit dat hij een paar symfonieën en opera’s componeerde zijn grote voorliefde.
Het Blaaskwintet op. 81 behoort tot zijn laatste, rijpe werken uit 1850, het Pianosextet daarentegen is uit 1850 en opgedragen aan Hummel. Ook behoorde het tot zijn populairste werken en het is niet moeilijk te raden waarom. Het eerste deel is plichtmatig in sonatevorm, maar daarop volgen een charmant menuet en een kostelijk en grillig andante con variazioni, waarna het werk wordt afgerond met een sprankelend allegro.
De nieuwe uitvoeringen zijn heel stijlvol en onderhoudend met een gelukkig iets dominantere piano in het sextet en een opname met wat minder nagalm. Een sterke aanbeveling ligt voor de hand.