Offenbach: Fantasio. Sarah Connolly (ms., Fantasio), Russell Braun (b., Prins van Mantua), Robert Murray (t., Marioni), Brenda Rae (s., prinses Elsbeth), Brindley Sherratt (bs., koning van Beieren) e.a. met het Orkest van de Age of enlightenment o.l.v. Mark Elder. Opera Rara ORC 51 (2 cd’s, 2u., 18’41”). 2013
De Duits-Franse componist Jacques Offenbach toonde bij voorkeur twee gezichten. Aan de ene kant muntte hij uit in speelse ondeugende operettes waarin met veel gevoel voor parodie wordt geknipoogd, zoals in Orphée aux enfers en La belle Hélene. Maar daarnaast zocht hij ook wel de dramatiek van het individu op, zoals in de veel persoonlijker, diepromantische werken als Les contes d’Hoffmann en Fantasio.
Met Fantasio naar een toneelstuk van Alfred de Musset had hij in 1872 weinig succes in Parijs. Dat had met Franse maatschappelijke sentimenten te maken, zo kort na het verlies van de Pruisisch-Franse oorlog en met een groeiend antisemitisme waarin een in Duitsland spelend werk niet op een warm onthaal kon rekenen.
Fantasio is een maanzieke student die de persoonlijkheid van een treurige clown aanneemt om het hof te maken aan prinses Elsbeth die tegen haar wil op het punt staat om te worden uitgehuwelijkt aan de prins van Mantua. Het leidde tot een vrij melancholiek werk dat hier in een kritische uitgave van Jean-Christophe Keck heel gaaf tot uitvoering komt, compleet met alle dialogen.
Sarah Connolly maakt van Fantasio met een mooi heldere stem een verfijnde dromer, maar de beste vocale prestaties zijn van de spectaculair goe gezongen Elsbeth van Brenda Rae en de onder zijn nijdige voorkomen blijkende eenzaamheid van de prins van Mantua zoals Russell Braun die laat horen.
Mark Elder zorgt voor gevoelige begeleiding.