Oestvolskaya: Vioolsonate; Duet. Evgeny Sorkin en Natalia Andreeva. Divine Art DDA 25182 (49’32”). 2018
Galina Oestvolskaya (1919 - 2006) had net als Elvis Presley over zichzelf kunnen zeggen ‘Ik klink als niemand tevoren’. In plaats daarvan opperde ze: ‘Er bestaat geen enkele schakel tussen mijn muziek en die van welke andere levende of dode componist dan ook’. Ze was weliswaar van 1939 tot 1947 een student van Shostakovitch, maar ze absorbeerde vrijwel niets van diens stijl.
Men kan haar werken classificeren in een bijzonder vakje van de avant-garde, maar eigenkijk is die zo singulier dat deze nergens goed in past.
Het Sovjet systeem zou dan ook niet hebben getolereerd.
In haar catalogus van composities vinden we 25 tussen 1946 en 1990 geschreven werken, waaronder een zestal Pianosonates. Die werden eerder door Natalia Andreeva opgenomen (Divine Art DDA 25130, 2 cd’s). Zij studeerde behalve in Rusland ook in de V.S. en Australië en kan gelden als Oestvolskaya specialiste met een goed inzicht in de mystieke, barbaarse en abstracte kanten van de muziek van de ‘vrouw met de hamer’.
In de hier opgenomen duo’s - de enige erken voor viool en piano van de componiste - heeft ze een heel goede partner aan Evgeny Sorkin. De vierdelige sonate is uit 1952; het Duet uit 1964 telt zeven delen en het geheel wordt technisch gaaf en indringend vertolkt. Men hoeft niet te houden van deze muziek, belangrijk is hij wel.
Andreeva maakte ook een cd met Preludes en fuga’s van Bach, Franck, Rachmaninov en Shostakovitch (Divine Art DDA 25139).