Offenbach: Les brigands. Tibère Raffali (t., Falsacappa), Ghislaine Raphanel (s., Fiorella), Colette Alliot-Lugaz (s., Fragoletto), Michel Trempont (t., Pietro), Jean-Luc Viala (t., Comte de Gloria Cassis), François Le Roux (b., Baron de Camo Tasso), Michel Trempont (t., Pietro), Thierry Dran (b., hertog van Mantua), René Schirrer (Carmagnola) e.a. met het Ensemble van de Opéra Lyon o.l.v. John Eliot Gardiner. EMI 749.830-2 (2 cd’s, 1u. 45’03”). 1988
In 1869 schreef Jacques Offenbach zijn Opera buffa op tekst van Halévy over een stel bandieten dat in Noord Italië moeilijke tijden doormaakt en dat wordt aangevoerd door Falsacappa.
Het is een vlijmscherpe, hilarische operette-achtige compositie waarin de componist diengedrag als basisprincipe van elke samenleving aan de kaak stelt. Opperbandiet Falcappa vat het prachtig samen: ‘Iedereen jat en steelt al naar gelang zijn maatschappelijke positie’.
Toch was dit werk over een liegende en bedriegende boevenbende weinig succes beschoren omdat kort na de première de Duits-Franse oorlog uitbrak.
In het verhaal tracht de bende geld te ontfutselen aan de rijke adel en steunen ze het plan van de hertog van Mantua om met Falsacappa’s dochter Fiorella te trouwen om zo aan het geld van de hertog te komen. Na allerlei complicaties ontdekken ze dat de schatkist van Mantua vrijwel leeg is als gevolg van een slechte boekhouding. De incompetente carabinieri komen te laat om de orde te herstellen. Aan het eind wordt vrede gesloten en regelt de administrateur van de hertog dat de bandieten een lening krijgen.
De uitvoering in Lyon munt uit door goed ensemblewerk. Alle solisten presteren naar behoren. Raffaii is een schurkachtige Falsacappa, Ghislaine Raphanel heeft als Fiorella hooguit een wat scherp randje aan haar stem, Colette Alliot-Lugaz is een volmaakte Fragoletta (best een veeleisende partij) en het koor laat ook heel mooie dingen horen.
Gardiner weet sfeer te scheppen en heeft de leiding in stevige handen.