Ortiz: Trattado de glosas. ‘Recercadas del Trattado de Glosas para violone sola en sobre el canto La Spagna’ nr. 1-7 en ‘para violone sola’ nr. 1-3; Milán: Fantasia 8; Fantasia 1; Ortiz/Arcadelt: Recercada’s over het madrigaal ‘O felici occhi miei’ nr. 1-4; Cabezón: Diferencias sobre la gallarda Milanesa; Victoria: Motet ‘O magum mysterium’; Ortiz/Sandrin: Recercadas del trattado de glosas nr. 1 en 2; Recercadas sobre ‘Doulce memoire nr. 1 e n 2. Bruno Cocset (vc) en Guido Balestracci (vdg) met Les basses réunies. Alpha ALPHA 563 (59’21”). 2019
De in Toledo geboren theoreticus en maestro d i capill Dieg Ortiz (ca. 1510 - ca. 1575) was gedurende de tijd dat hij in Napels leefde in dienst van verschillende vorsten die daar heersten. Het bekendst werd hij met zijn pas in de twintigste eeuw teruggevonden publicatie Trattado de glosas …en la música de violones dat in 1553 tegelijk in het Spaans en Italiaans in Rome werd gepubliceerd. Het handelt over het variëren van melodieën op strijkinstrumenten en meer specifiek de viola da gamba. Ortiz gaf ook een boek uit met vier- tot zevenstemmige kerkelijke composities en enkele werken in luittabulatuur.
Barokcellist Bruno Cocset en gambist Guido Balestracci voeren hier met Les basses réunies het tweede deel van dat inventieve en de nodige virtuositeit vereisende werk uit en ze vullen dat tussendoor aan met korte stukken van andere componisten uit de Spaanse Gouden eeuw, zoals Luis de Milán, Antonio de Cabézon en Tomás Luis de Victoria plus wat stukken waarin Jakob Arcadelt en Pierre Sandrin ook de hand hadden.
Versnipperd in verzamelprogramma’s van o.a. Jordi Savall en Ton Koopman stonden al wel opnamen van gedeelten uit Trattado de glosas, maar hier krijgen we in heel geïnformeerde vertolkingen meer daarvan te horen, dat bovendien in een breder verband wordt geplaatst.