ÖSTLUND: MISTRAL; VIOOLCONCERT E.A.

Östlund: Mistral. Vioolconcert; Aquarelle; Morfeus metamorfosen; Paganini fantasie; The forgotten garden; Légendes de la mer; Saga; Nocturnia - ethereal night’s ascendanse. Natalia Kovalevskaya (v) c.q. Andreas Laake (v) met het Bow tie orkest o.l.v. Vladimir Podgoretsky c.q. Leden van het Bergsladen kamerfilharmonisch orkest c.q. Verisimo ensemble; c.q. Nataly en Evgeny Brakhman (p) c.q. Myriam Hidber-Dickinson (fl). Divine Art DDA 25199 (58’43”). 2019

Over de Zweedse componist Jonathan Östlund is hier weinig bekend. Op Wiki is niets over hem te vinden en zijn eigen website is ook schaars met gegevens. Voordat deze cd met de titel Mistral verscheen waren er al twee eerdere: Lunaris (Divine Art DDA 21226) en Voyages (Divine Art ZDA 50602).

Östlund is wel een Zweedse Debussy genoemd omdat hij doorgaans vrij impressionistische muziek schrijft en zich door de natuur in het algemeen en meer in het bijzonder de mooie plekken en de flora en fauna laat inspireren. Soms refereert hij ook aan oudere muziek. Daarin toont hij een bijzonder gevoel voor melodiek in dichterlijkheid dat onmiddellijk aanspreekt. Het gaat om composities op behoorlijk hoog niveau met hart en ziel. Ze zijn mooi van vorm en klinken warmbloedig.

Op deze cd staat een aardig gemengd programma van orkestwerken en kamermuziek. Het idioom gaat van vrij complex tot redelijk eenvoudig (in de pianowerken). Het gaat steeds om boeiende en gelukkig heel toegankelijke muziek die door de verschillende solisten en ensembles zo te horen heel behoorlijk wordt uitgevoerd. Met de aantekening dat het Bow Tie orkest bestaat uit leden van het Russisch Nationaal orkest.