CD Recensies

ORFF/MONTEVERDI: ORPHEUS; KLAGE DER ARIADNE

Orff/Monteverdi: Orpheus; Klage der Ariadne. Janina Baechle (ms., Ariadne, bode), Michaela Selinger (ms., Eurydike), Kay Stiefermann (b., Orpheus), Marcus Everding (spreker) en Tareq Nazmi (b., wachter der doden) met het Orpheus koor München en het Münchens Omroeporkest o.l.v. Ulf Schirmer. CPO CPO 777.656-2 (72’31”). 2010
 
Dit zijn vroege werken van Carl Orff (1895 - 1982) uit 1924 die hij in 1939 nog eens bewerkte. Ze ontstonden uit belangstelling en fascinatie voor Claudio Monteverdi die hij als een soort creatieve inspiratiebron zag en met deze werken voor ‘performing editions’ zorgde in een tijd dat nog geen sprake was van de authentieke uitvoeringspraktijk. Hij probeerde zo Monteverdi relevant te maken met gebruikmaking van een moderne vertaling en het bekorten van de verhaallijn en het aantal figuren dat minimaal nodig is voor begrip van het werk. Dat klinkt heel interventionistisch en is dat ook, maar in die tijd was het een nuttige daad.
Klage der Ariadne is een verbluffend goed, twaalf minuten durende scène voor mezzosopraan.
CPO maakte er een ‘live’ opname met een muisstil publiek van. Er wordt goed gezongen en fraai gespeeld. Deze uitgave is vooral de moeite waard omdat hij een beeld geeft hoe voor W.O.II nogal onidiomatisch met Monteverdi werd omgesprongen. Spaarzaam gebruik van vibrato was nog niet aan de orde.