Ockeghem: 7 Chansons; Missa de plus en plus. Orlando consort. Archiv 453.419-2, 471.72727 (72’42”). 1996
In aanmerking nemend dat Ockeghem (ca. 1420-1497) nogal lang leefde en zo gevierd was, blijkt hij een weinig productieve componist te zijn geweest. Slechts een twintigtal seculiere liederen overleefde plus vier motetten die met zekerheid aan hem kunnen worden toegeschreven en een viftiental missen, inclusie de eerste meerstemmige toonzetting van het Requiem.
Als chansoncomponist zette Ockeghem de traditie van Machaut en Dufay voort door gebruik te maken van de traditionele balladevorm, het rondeau en virelai (alle met tekstrefreinen). Iedere vorm was bedoeld voor een verschillende stemming. Zo hebben we ‘Fors seulement’ een rondeau over onbeantwoorde liefde, de virelai ‘Tant fuz gentement’ die weer over liefde gaat, maar nu in ambivalenter vorm en de plechtige ballade die voor serieuze onderwerpen werd gebruikt en in het geval van ‘Mort tu as navré’ voor een ontroerende klacht bij de dood van Binchois.
Het Orlando Consort, een groep van vier mannenstemmen, combineert een zevental chansons met een Mis die is gebaseerd op een lied van diezelfde Binchois. De onbegeleide chansons komen heel doorleefd en expressief tot klinken en vooral ‘Mort tu as navré; krijgt een heel sidderende kwaliteit mee.