CD Recensies

OCKEGHEM: MISSA ECCE ANCILLA DOMINE; MISSA PROLATIONUM; REQUIEM E.A.

Ockeghem: Missa Ecce ancilla Domini; Intemerata Dei mater; Ave Maria; Obrecht: Salve regina a 6; Desprez: La déploration de Jehan Ockeghem ‘Nymphes des bois’. Clerks’ Group o.l.v. Edward Wickham. ASV GAU 223 (63’32”). 1993     

 

Ockeghem: Missa fors seulement; Fors seulement; Requiem; De la Rue: Fors seulement; Brumel: Du tout plongiet/Fors seulement. Clerks’ Group o.l.v. Edward Wickham. ASV GAU 168 (71’07”). 1996

 

Ockeghem: Missa prolationum; Alma redemptoris mater; Salve regina; Intemerata Dei mater; Ave Maria; Basiron: Salve Regina. Hilliard Ensemble o.l.v. Paul Hillier. EMI 749.798-2 (67’38”). 1988

 

Ockeghems reputatie voor complexiteit berust vooral op zijn vierstemmige Missa prolationum waarin twee afzonderlijke canons tegelijk worden gezongen. In tegenstelling hiermee is de driestemmige Missa Ecce ancilla Domine uit zijn middenperiode (de enige mis van deze componist die op een Gregoriaans cantus firmus gezang is gebaseerd) een model van eenvoud, hoewel later in dit werk de zwierigheid en complexiteit wat groter worden.

Over het geheel genomen bereiken de latere werken van Ockeghem een verrassend economische expressiviteit. Meesterwerken als de Missa fors seulement (gebaseerd op een rondeau met die titel) en het motet Intemerata Dei Mater bezit een inspirerende directheid. 

Het Requiem is naar verhouding wat problematischer. Het zou voor de begrafenis van Karel VII in 1461 bestemd kunnen zijn, maar de delen zijn zo verschillend van stijl dat wordt vermoed dat het is samengesteld uit delen van andere werken. Gregoriaanse Requiem gezangen zijn opgenomen in een meerstemmig geheel waarvan de hoogste stem enige versieringen toepast.

De Clerks’ Group bestaat uit jonge zangers met een helder en fris geluid die de vocale melodielijnen soepel behandelen, vooral in het heldere motet Intemerata Dei Mater waarin vrouwenstemmen in de hoogste regionen klinken. Voor de rest is het aan mannen overgelaten, maar ook daar met een sterk gevoel voor de ritmische contouren en met de nadruk op helderheid.

Ook wat Hillier en zijn ensemble laten horen is van het hoogste niveau.