Offenbach: Gaîté parisienne; Rosenthal: Offenbachiana. Monte Carlo filharmonisch orkest o.l.v. Manuel Rosenthal. Naxos 8.554005 (67’37”). 1996
Manuel Rosenthal was een warm pleitbezorger van Offenbachs balletmuziek Gaîté parisienne die hij in 1938 heel succesvol arrangeerde voor het plaatselijke ballet en Massine en eerder al tweemaal, waarvan één keer met hetzelfde orkest uit Monte Carlo op EMI 585.066-2 vastlegde.
Ontevreden over andere, bekorte opnamen op vaak minder goed klinkende platen deden hem besluiten om het nog eenmaal over te doen op 92-jarige leeftijd. Met dit verschil dat hij zich vrij voelde om de tempi niet aan de dansers aan te passen maar om het werk eindelijk eens symfonische allure te verlenen aan de 24 deeltjes.
De tempi zijn gedifferentieerder, vaak wat langzamer en daardoor komen ook allerlei details beter uit, Het leidde tot drie kwartier kostelijke muziek met als een van de hoogtepunten de bekende Barcarolle. Geen ander orkest is zo vertrouwd met het werk als dat uit Monte Carlo en hier zet het zijn beste beentje nog eens voor.
Maar de eigenlijke verrassing volgt dan nog met Rosenthals eigen arrangement Offenbachiana van nog eens vier kostelijke brokken uit Offenbachs opera’s (operettes?). Bepaald subtieler, geestiger en tintelender nog. Het verhaal gaat dat Rosenthal hiervoor veertien dagen de tijd dat toen hij in 1953 in Berlijn tot nietsdoen was gedwongen wegens een defect aan de opname apparatuur. Laten we daar achteraf maar dankbaar voor zijn.