ORFF: ANTIGONAE

Orff: Antigonae. Res Fischer, Josef Greindl. Hilde Zadek, Maria von Ilosvay, Hermann Uhde, Lorenz Fehenberger, Helmut Krebs, Ernst Häfliger met het Ensemble van de Weense Staatsopera o.l.v. Ferenc Fricsay. Stradivarius STR 10060 (2 cd’s, 2u. 19’17”). 1949

Voor een componist die tekende voor een van de populairste muziekwerken uit de afgelopen eeuw (Carmina burana) is en blijft Carl Orffs bijdrage aan en invloed op de muziek uit de twintigste eeuw grotendeels onbekend en ondergewaardeerd. De huidige cd catalogus bevat wel meer dan honderd opnamen van zijn opus magnum, maar slechts een handjevol van zijn Catulli carmina, Trionfo di Afrodite, Lamenti (trittico teatrale naar Monteverdi), Die Bernauerin, Comoedia Christi resurrectione, Die Kluge, Der Mond en Weihnachtsgeschichte.

Sterker nog: de componist, van wie in de lp tijd meer muziekconserven beschikbaar waren dan nu, dreigt in de vergetelheid te raken.

Gelukkig is de premièrevoorstelling van 9 augustus 1949 in de Salzburgse Felsenreitschule van Antigonae bewaard gebleven. Orff gebruikte voor zijn sterk declamatorische werk als tekst de vertaling die Hölderlin maakte van Sophocles’ tekst.

Omdat nauwelijks is aan te nemen dat binnen afzienbare tijd een nieuwe uitgave van het werk verschijnt, mogen we dankbaar zijn voor dit waardevolle document. De vertolking staat uniform op hoog niveau met Res Fischer in de titrelrol, Maria von Ilosvay als Ismene, Hermann Uhde als Kreon, Ernst Häfliger als Tiresias, Josef Greindl als boodschapper en Hilde Zadek als Eurydice, de opname verraadt onvermijdelijk wat gebreken.