Praetorius, H: Magnificat in quarti toni; Quam pulchra es, amica mea; Surge propera amica mea 1599; Vulnerasti cor meum; Tota pulchra es; O quam pulchra es; Praetorius J.: Indica mihi a 6; Quam pulchra es a 5; Veni in hortum meum a 8; Praetorius M.: Magnificat per omnes versus super ut re mi fa sol la; Nigra sum sed formosa. Balthasar Neumann ensemble en –koor o.l.v. Pablo Heras-Casado. Archiv 479.452-2 (71’47”). 2014
Om verwarring te voorkomen: koorwerken van drie componisten met de naam Praetorius zijn hier bijeengebracht. Het belangrijkst is Michael (Hamburg, 1571-1621), een der belangrijkste Duitse componisten aan het begin van de zeventiende eeuw. Verder zijn daar Hieronymus (1560-1629) en diens zoon Jakob (1588-1651).
Michael werd het bekendst en blijkt het productiefst te zijn met veel dansmuziek (Terpsichore) en evangelische kerkmuziek op zijn naam.
Behalve twee Magnifcats bevat de cd vooral motetten die meest voor bruiloften werden geschreven. Niet zelden op teksten uit het Hooglied van Salomo. Geen wonder dat ze dan een sensueel karakter hebben. Quam pulchra est van Jakob met zijn verlangende tekst klinkt heel werelds. Een tekst als “Kom, mijn schoonheid, laat ons naar het veld gaan zodat we zien of de granaatappelbomen bloeien’ geeft de sfeer aardig aan of anders wel ‘Wend je ogen van me af want ze brengen me in verwarring; je hebt mijn hart gestolen, lieve bruid’.
Negen van deze motetten die hartstocht, sensualiteit en levensvreugde verspreiden vlak voor en nog tijdens de dertigjarige oorlog worden hier door een heel goed toegerust ensemble levendig en in de correcte stijl vertolkt. Dirigent Pablo Heras-Casado laat zich hier als inspirator van een heel nieuwe kant ontdekken. Het resultaat klinkt groots en is terecht niet in een kerk maar in een studio met akoestisch goed afgepast galmaandeel opgenomen zodat de muziek met voldoende helderheid hoorbaar is.