CD Recensies

PROKOFIEV: VIOOLSONATES NR. 1 EN 2; 5 MELODIEËN E.A.

Prokofiev: Vioolsonates nr. 1 in f op. 80 en 2 in D op. 94bis; Sonate voor 2 violen in C op 56; Melodieën op. 35b nr. 1-5. Natalia Lomelko c.q. Joeri Zhislin en Olga Sitkovetzky. Atoll ACD 513 (2 cd’s, 1u. 20’48”). 2012

Prokofiev begon in 1938 aan zijn eerste vioolsonate, maar voltooide het werk pas acht jaar later; het is een over het geheel somber en grauw werk. De tweede sonate dateert uit 1944 en bezit een veel positiever karakter wat lichtelijk merkwaardig aandoet want de componist verkeerde destijds in moeilijke omstandigheden. Oorspronkelijk was dit werk bedoeld als fluitsonate (en is als zodanig ook vaak opgenomen, heel fraai bijvoorbeeld door Emmanuel Pahud (EMI 556.982-2). De later ontstane transcriptie voor viool werd op verzoek van David Oistrakh gemaakt. Fluitisten zullen het er niet mee eens zijn, maar de vioolvorm klinkt kleuriger dan de fluitversie.

Dan is daar de sonate voor 2 violen uit 1932, een best aantrekkelijk stuk dat minder wrang klinkt dan menig andere werk uit die periode. Nog eerder, in 1925, ontstonden de melodieuze, zangerige vijf Melodieën, die in wezen niets anders zijn dan de vijf jaar eerder geschreven Liederen zonder woorden die als zodanig in optima forma zijn opgenomen door Victoria Yevtodieva (s), Liubov Sokolova (ms) Konstantine Pluzhnikov (t), Andrey Slavny (b), Sergei Aleksashin (bs) en Yuri Serov (p) (Delos DE 3275 in een breed vocaal liederenaanbod) en toegespitst door Cladia Barainsky (s) en Axel Braun (Orfeo C 436.031 A).

Praktisch en handig is het om op de nieuwe cd’s de complete werken voor viool en piano bijeen te hebben. Voor de dubbelsonate is Sitkovetsky’s echtgenoot Zhislin ingeschakeld. Het sombere karakter van de eerste sonate – met ‘een kille wind over het kerkhof’ in het adagio assai - wordt niet helemaal  uitgediept, maar verder slaagde het energiek gespeelde stuk goed. De tweede sonate slaagde ook goed in een veerkrachtige interpretatie, maar het mooist lukten sonate nr. 2 en de 5 Melodieën.

Natuurlijk zijn  er meer mooie opnamen van de vioolsonates. Onder meer van Shlomo Mintz en Yefim Bronfman (DG 423.575-2), Vadim Repin en Boris Berezovsky (Erato 0630-10698-2) en Gidon Kremer en Martha Argerich (DG 431.803-2).

Op dit tweetal cd’s was eigenlijk ook nog wel plaats geweest voor de solovioolsonate op. 115, maar die is o.a. ook verkrijgbaar van Lydia Mordkovitch en Emma Young (Chandos CHAN 8988).