CD Recensies

PROKOFIEV: KLARINETSONATE; OUVERTURE OP HEBREEUWSE THEMA'S, VAN WAUWE

Prokofiev: Fluitsonate nr. 2 in D op. 94bis (transcriptie voor klarinet Kent Kennan); Ouverture op Hebreeuwse thema’s op. 34 voor klarinet, strijkkwartet en piano; Weinberg: Klarinetsonate op. 28. Annelien van Wauwe (kl), Shirly Laub (v), Samuel Nemtanu (v), Marc Sabbah (va), Bruno Philippe (vc) en Lucas Blondeel (p). Genuin GEN 1537-2 (54’30”). 2014

 

De sonate in D op. 94 uit 1943 was oorspronkelijk voor fluit en piano, maar werd op verzoek van David Oistrakh omgezet in de veel bekendere vioolsonate nr. 2 op. 94a en daarna heeft Kent Kennan nog gezorgd voor de hier waarschijnlijk voor het eerst opgenomen klarinetversie. Interessant genoeg is Kennan feitelijk gekomen tot een klarinetconcert dat te beluisteren is met  John Bruce Yeh en het Chicago kamerorkest o.l.v. Dieter Kober (Chicago Chamber Orchestra CDR 2154).

Voor wie verder terug wil gaan naar het origineel, hebben we de fluitversie van Emmanuel Pahud en Stephen Kovachevich (EMI 556.982-2) en de vioolversie van David Oistrakh met Vladimir Yampolsky (Testament SBT 1113) en Gil en Orli Shaham (Canary Classics CC 02). Dit terzijde om interessante vergelijkingen te kunnen maken.

Maar hier is het aan de hoogbegaafde, over een blijkbaar moeite- en grenzeloze techniek beschikkende Belgische klarinettiste Annelien van Wauwe, studente van o.a. Sabine Meyer, winnares van de Duitse ARD muziekcompetitie 2012, die vrijdagavond 3 juni 2016 op BBC radio 3 om 20:30 als soliste optreedt bij het BBC Concert Orchestra om in een mooi samenhangend Russisch programma met werken die wel verschillend van sfeer zijn. Dat onderlinge contrast blijkt ook uit de vertolkingen en  daardoor wordt Van Wauwe’s debuut op cd  een feest voor het oor. 

De sonate van Prokofiev krijgt het vereiste onbekommerde karakter en klinkt heel aansprekend, zo gaaf afgewikkeld. Eigenlijk nog mooier is de Ouverture op Hebreeuwse thema’s uit 1919, ooit bedoeld voor sextet Zimro tijdens zijn verblijf in de V.S. (en niet te verwarren met de latere Ouverture over Joodse thema’s op. 34b uit 1934. Hier kan Van Wauwe de klarinet als uitgesproken klezmer instrument laten zingen, janken en schreeuwen zonder het werk onrecht aan te doen. In tegendeel.

Van Weinbergs klarinetsonate uit 1945 bestaan al onbekende opnamen van van Wenzel Fuchs en Elisveta Blumina (CPO 777.630-2) en Dawid Jarzynski met Tamara Chitadze (Dux DUX 0799) plus een bewerking voor altviool door Julia Rebekka Adler en Jascha Nemtsov (Neos 11008/9, 2 cd’s), maar ook hier kan de klarinettiste zich uitleven in de haast exotische klezmermotieven uit het tweede deel. In het laatste deel horen we de nagalm van een door haar goed aangevoeld kaddish, het Joodse gebed voor de doden.

Dat Van Wauwe zo goed wordt begeleid maakt de cd tot een puur succes.