CD Recensies

PÄRT: SUMMA; CANTUS; TABULA RASA; WALLFAHRTSLIED; MOZART-ADAGIO

Pärt: PortretSumma voor strijkorkest; Cantus in memory of Benjamin Britten; Tabula rasa; Wallfahrtslied; Mozart-AdagioSpiegel im Spiegel. Angèle Dubeau (v) en Josiane Breault (v) met mannenkoor en het ensemble Pietà. Analekta AN 28731 (62’00”). 2009

 

Het ensemble La pietà werd in 1997 door de Canadese violiste Angèle Dubeau opgericht en is een flexibel strijkersensemble met 8 tot 16 leden, niet toevallig allemaal vrouwen.

Neem ter vergelijking de destijds maatgevende, eerder hier besproken uitvoering van Tabula rasa  met Gideon Kremer en Tatyana Grindenko (v), Alfred Schnittke (prepared piano) en het Litouws kamerorkest onder Saulius Sondeckis (ECM 817.764-2) uit 1984 en stel het verschil vast.

Waar Kremer c.s. indertijd met zijn interessante medewerkers (zijn echtgenote van destijds en Schnittke aan de piano) kwam tot een lichtelijk romantische, fluwelige, vrij lyrische realisatie, komt het Canadese ensemble, mogelijk geschraagd door ervaring in het zo authentiek mogelijk spelen van barokmuziek tot een veel scherpere profilering van de van de hier scherp gestoken canonische inzetten.

Verder krijgen we een aantal overbekende werken als Summa, Cantus in memoriam Benjamin Britten en Spiegel im Spiegel die op diezelfde scherp doortekende manier worden gespeeld, maar ook gelukkig ook minder bekende stukken als het kantige Wallfahrtslied (psalm 121) met een unisono mannenkoor en het merkwaardige Mozart-Adagio.

De Analekta opname klinkt duidelijk beter dan die van ECM; dit tweetal uitgaven overlapt elkaar tot op zekere hoogte, maar ze bieden ook een welkom contrast. De ware Pärtliefhebber moet ze eigenlijk beide bij de hand hebben.