CD Recensies

PIAZZOLLA: MUSIQUE DE BUENOS AIRES, LA, ABINASR

Piazzolla: La Musique de Buenos Aires. Libertango; Seria del angel nr. 1-3; Tango suite voor 2 gitaren nr. 1-3; Préludes pour piano nr. 1-3; Adios Nonino; Oblivion. Christelle Abinasr (p). Solstice SOCD 345 (68’48”). 2016 

 

De explosieve interesse in de tango, voorafgegaan door het Kronos kwartet, samen met de componist zelf  (Nonesuch 7559-79254-2) in de jaren tachtig vorige eeuw, zorgde ervoor dat Piazzolla een begrip is geworden. Zijn werk is opgenomen door heel wat vermaarde musici, zoals Daniel Barenboim c.s. (Warner 2564-69667-7), Yo-Yo Ma c.s. (Sony 07464-633122-2), Gidon Kremer c.s. (Nonesuch 7559-079407-2, Teldec 3984-20632-2), Isabelle van Keulen (Challenge CC 72695) en Candida Thompson (Channel Classics CCS SA 33014). 

Begrijpelijk dat hij nog steeds een van de best verkopende cross-over componisten is die ook in de klassieke muziekwereld hoog staat aangeschreven.

De componist was een wonderkind op de bandoneon (een hoekige accordeon met knoppen, gebruikt door Argentijnse, Uruguayaanse en Braziliaanse tangogezelschappen en werd de bekendste vertolker.

In zijn tienerjaren werkte hij samen met Anibal Trollo, een bekende bandleider in Buenos Aires en studeerde klassieke compositie bij Ginastera. Tijdens een studieperiode in Parijs bij Nadia Boulanger werd Piazzolla aangemoedigd om tango’s te gaan componeren.

Zijn klassieke opleiding verschafte hem de middelen om met de traditionele vorm te experimenteren en hij introduceerde zaken als dissonantie, fuga en jazzonderdelen. Hoewel die experimenten voor de nodige diversiteit zorgden waarvoor de componist nu wordt geprezen, werd zijn werk destijds door andere Argentijnse tangocomponisten en bandleden veroordeeld als heiligschennis. Pas door de grote buitenlandse erkenning werd hij ook thuis gewaardeerd,

Piazzolla componeerde ongeveer 750 werken. De Libanees/Franse pianiste Christelle Abinasr koos daar een dozijn uit dat alle rechtstreeks betrekking heeft op de Argentijnse hoofdstad. Allen de drie Préludes waren oorspronkelijk voor piano gedacht, de rest speelt ze in mooie bewerkingen met een goed gevoel voor stijl en karakter.