Popma van Oevering: Suites voor ’t clavier. Suites in g op. 1/1, in, in G op. 1/2, in g op. 1/3, in C op. 1/4, in g op. 1/5, in A op. 1/6; Het Sneker klok spel. Bob van Asperen (kl/org). Aeolus AE 10144 (74’10”). 2016
De Friese organist en componist Rynoldus Popma van Oevering (1692-1781) moet ook als beiardier actief zijn geweest in Leeuwarden. Behalve een psalmboek bracht hij deze zes aan Maria Louise opgedragen klavecimbelsuites die rond 1710 door Estienne Roger in Amsterdam werden uitgegeven. Het gaat om vakbekwame toonzettingen van gecombineerd Frans/Italiaanse/Engelse stijl, suites met na de Ouverture de bekende dansvormen als Allemande, Gavotta, Sarabande, Corrente, Rondeau, Menuet en Giga.
Merkwaardig is dat Popma behalve dit opus 1 nauwelijks meer muziek heeft gepubliceerd, hoewel hij een hoge leeftijd bereikte.
Misschien was niemand beter dan Bob van Asperen in staat om deze werken beurtelings op klavecimbel en het Christiaan Muller orgel van de Haarlemse St. Bavo ten gehore te brengen. De verrassing is vrijwel even groot als de eerste kennismaking met de concerti van graaf Unico van Wassenaer.
Er moet een andere cd met zijn werk zijn: Vorstelijke muziek (De Haske DHR 16.013-3).