Paganini: Introductie en variaties over ‘Nel cor più non mi sento’ MS. 44; Capriccio’s op. 1 nr. 1-24; Duo merveille; Caprice d’adieux MS. 68; Barton Pine: Variaties over ‘God defend New Zealand’. Rachel Barton Pine. Avie AV 2374 (2 cd’s, 2u. 02’35”). 2016
Uit de laatste reeks opnamen blijken de 24 Capriccio’s van Paganini tegenwoordig vooral grote aantrekkingskracht uit te oefenen op violistes. Zo gingen sinds 2009 Julia Fischer (Decca 478.2274), Francesca Dego (DG 481.0025), Marina Piccinini (Avie AV 2284) de Amerikaanse Rachel Barton Pine onlangs voor.
Ook zij speelt deze werken met gevoel voor de bel canto achtergrond, goede intonatie en de nodige flair maar niet zodanig dat ze zich daarmee echt onderscheidt, ook al voerde ze deze werken sinds haar twintigste regelmatig uit.
Dat doet ze vervolgens wel met de andere werken uit haar programma die het geheel zo de moeite waard maken. De Introductie en variaties over de aria ‘Nel cor più non mi sento’ uit de opera La molenaria van Paisiello uit 1788 en het ’soloduet’ Caprice d’adieux behoren tot de minder bekende werken van de componist en komen hier heel goed aan de beurt.
Paganini inspireerde haar verder in de Variaties over ‘God defend New Zealand’. Het aardige daaraan is dat ze deze schreef voor haar laatste optreden tijdens haar eerste tournee door Nieuw Zeeland in 2000. Het werkje duurt 4’43”.
Ze speelt op een warm klinkende ‘ex-Bazzini, ex-Soldat’ Guarneri del Gesù uit 1742, wat ook bijdraagt aan de glans van dit over twee plaatjes gespreide recital.