PURCELL: DIDO AND AENEAS, CURRENTZIS

Purcell: Dido and Aeneas. Simone Kermes (s.,  Dido), Deborah York (s.,  Belinda), Dimitris Tiliakos  (b., Aeneas), Oleg Ryabets (ct.,  tovenares), Sofia Somina  e.a. met de Nieuw Siberië zangers en Music Aeterna o.l.v.  Teodor Currentzis. Alpha 140 (63’45”). 2007

Het leek best aardig om in 2017 nog even terug te komen op deze tien jaar eerder ter gelegenheid van de driehonderdvijftigste verjaardag van Purcell gemaakte opname. Droegen de meeste een duidelijk Engels stempel, hier hebben we met een internationaal gemengd solisten gezelschap en een koor en orkest uit het Siberische Novosibirsk onder een Griekse dirigent het toonbeeld van muzikale globalisering. Een pleister op de anglofobie.

De verrassing is vervolgens dat in Verweggistan zo’n uitstekende productie tot stand kwam. De Dido van Simone Kermes (een sopraan in plaats van de gangbare mezzo) klinkt aan het begin echt ‘prest with torment’ en aan het slot heel bevreesd. Op subtiele wijze toont ze tal van emoties jegens Aeneas en maakt ze duidelijk dat haar leven zonder hem zinloos is. Naast haar is Dimitris Tiliakos een mooi oprechte, nogal bezorgde en wispelturige Aeneas. De enige zwakke stee in de bezetting is Oleg Ryabets als weinig schrik aanjagende tovenares. Verder zijn de rollen naar behoren bezet.

Maar ook de rol van stuurman Currentzis moet zeker niet worden onderschat. Hij onderkent dat dit een opera over begeerte is en besteedt aandacht aan de tragische en sexy aspecten. Al te grote verfijning legt MusicAeterna misschien niet aan de dag, maar er wordt enthousiast gemusiceerd.

Zo werd dit een opname om grondig rekening mee te houden naast die van Hogwood (Oiseau Lyre 475.7195), Jacobs (Harmonia Mundi HMX 290.1683) en Devine (Chandos CHAN 0757).